Utmanade väglag. Kommunens hemtjänstpersonal får kämpa hårt för att ta sig mellan sina kunder.

Hemtjänsten larmar om bristfällig halkbekämpning: ”Värsta vintern någonsin”

Vinterns många väderomslag med mycket snö, kyla som har varvats med mildare perioder med regn och tö har inneburit en stor utmaning för både invånare och park- och gatukontoret i Västerås stad. Väglaget har bland annat gjort det svårt för hemtjänstpersonalen att utföra sitt jobb.

Publicerad

Stora snövallar på gång- och cykelbanor, isgator och kraftiga snöfall har varit vardag för hemtjänstpersonal runt om i Västerås under hela vintern.

”Kaotiskt”

I största möjliga mån används cykel som färdmedel för Kicki Kristersson och hennes kollegor inom den kommunala hemtjänsten.

Frustrerad. Kicki Kristersson vill ha bättre förutsättningar att göra sitt jobb på ett säkert sätt.

– Det är kaotiskt på cykelvägarna, vi kommer ju inte fram. Och så säger man att Västerås ska vara en cykelstad, det verkar inte gälla vintertid i alla fall, säger Kicki Kristersson.

Hon förklarar att den bristande snöröjningen och halkbekämpningen ställer till det på flera olika sätt.

– Det är inte bara vi som riskerar att halka och skada oss varje dag utan det drabbar ju även våra kunder, för vi kommer försent till dem. Den beräknade transporttiden är samma oavsett årstid. Sen är våra kunder väldigt förstående, men det är ändå allvarligt för i vissa fall ska en medicin ges vid en specifik tid.

Hon upplever även ett stort stöd från allmänheten.

– Många klappar en på axeln när man kommer gående och säger att vi gör ett enormt jobb. Jag började jobba inom hemtjänsten sommaren 1989 och det här är den värsta vintern någonsin.

”Inte plogarnas fel”

Kicki Kristersson förtydligar att hon inte kritiserar plogarnas arbetsinsats.

– Det är inte deras fel för de gör vad de kan och vad kommunen har betalat för.

Linnea Viklund, gatu- och parkchef på Västerås stad, förklarar att gatudriften har arbetat hårt men att väderomslagen är svåra att rå på med omedelbar verkan.

Glashalt. Hala cykelbanor är vardag för Kicki och hennes kollegor.

– Gång- och cykelvägnätet har en mycket hög prioritet för oss inom gatudriften. Huvudcykelvägnätet röjs redan när det kommit två centimeter snö. Tyvärr har den här vintern erbjudit många väderomslag, mycket snöfall, kyla varvat med mildare perioder med regn och tö. Det har gjort att vi har haft svårt att hålla riktigt fin vinterstandard, även på det prioriterade gc-vägnätet, säger hon och fortsätter:

– Om man tänker på de senaste veckornas väder så har det varit särskilt utmanande med halkbekämpning, eftersom det varit så varmt. Det grus som sprids ut på gc-vägnätet smälter snabbt igenom isen och lägger sig i botten, och så är ytan hal igen.

Lägst prioriterat

Bostadsgatorna är de lägst prioriterade när det gäller snöröjning och halkbekämpning.

– Jag gissar att hemtjänsten, precis som andra cyklister, har störst problem när de ska ta sig fram med cykel på våra bostadsgator. Bostadsgatorna är de lägst prioriterade, och röjs först när det snöat 8 centimeter eller mer. Här kan det alltså byggas upp tjocka snölager med spårighet och vallar. Prioriteringsordningen och kriterierna är politiskt beslutade, och det handlar om att hitta en balans mellan å ena sidan tillgänglighet och komfort, och å andra sidan ekonomi. En högre standard på bostadsgatorna skulle kräva en kraftigt utökad budget, säger Linnea Viklund.

Powered by Labrador CMS