
Från viteshotade till full pott från Skolinspektionen på sex år
Sedan 2019 har rektor och lärare på Vallbyskolan arbetat hårt för att förbättra verksamheten och den senaste granskningen av Skolinspektionen blev ett kvitto på framgången.
Michaela Eriksson tillträdde som rektor på Vallbyskolan i januari 2019, under hennes andra arbetsvecka fick skolan besök av Skolinspektionen som meddelade att skolan riskerades att få 1,2 miljoner kronor i vite på grund av den bristande elevhälsan.
I samband med detta hade kommunen lanserat Västeråsmodellen, som bygger på samma principer som Skolverkets ”Samverkan för bästa skola”.
– Vi fick hjälp av Västerås stad med att analysera vilka de främsta utmaningarna var, det är ju lätt att tänka en massa saker om vad man ska göra först, men vi behövde titta på vad grundutmaningarna var, och där kom Ylva in i bilden, vi har jobbat tillsammans i olika roller sedan dess, berättar Michaela Eriksson.
Idag arbetar Ylva Sjöberg som förstelärare på Vallbyskolan, men 2019 kom hon in som utvecklare från Västerås stad.
– Vi har jobbat tillsammans i några år och det har verkligen varit en resa från en skola med många utmaningar på alla nivåer till att idag vara väldigt välfungerande, med stöd av Västeråsmodellen, säger Ylva Sjöberg.
Varit utmanande
Efter att analysen var genomförd skapades den effektkedja som har styrt skolans arbete.
– Till en början var det ganska utmanande, det är svårt att skapa förändring. Man får inte alltid alla med sig och möter mycket motstånd, men vi har hela tiden strävat mot målet som är att eleverna ska få lyckas. Ibland har vi behövt backa och ta nya tag. Det har varit jättesvårt, lärorikt, utmanande och roligt, säger Michaela.
Skolan utgår från ledorden kunskapsutveckling, trygghet, studiero och närvaro och har skapat en checklista med olika mål som sakta men säkert prickas av.
– Vi har en gemensam vision, vi vet vart vi ska och att alla steg som vi har tagit och fortsätter att ta är nödvändiga för att nå dit, säger Eva-Lotta Moser.
– Det gör det så roligt att komma hit, vi alla vet vart vi ska, alla vill framåt och alla vill utvecklas, säger försteläraren Lisa Ekendahl.
Finns saker att förbättra
Trots att elevhälsan har förbättrats ordentligt fortgår arbetet och utvecklingen outtröttligt.
– Som en skola blir man aldrig klar, det finns alltid saker att förbättra. Nu arbetar vi med att utveckla undervisningen i klasserna för att kunna hjälpa barn som har utmaningar i sitt lärande, säger Michaela.
På Vallbyskolan har mer än 90 procent av eleverna ett annat modersmål än svenska.
– Det vi brottas med nu är att alla elever ska lyckas i skolan, Vi vet att om man kommer från socioekonomiskt utmanade områden och har lågutbildade vårdnadshavare och föräldrar har man en större resa att göra. Då behöver vi hitta sätt att få barnen att lyckas, säger Michaela.
I och med den utmaningen ställs höga krav på skolans lärare. Kunskapsutveckling står högst upp på agendan och fokus ligger på lärande och inte görande.
– Man kan inte komma hit som lärare och bara sitta av tid, här krävs det något av dig. Du har en rektor som förväntar sig att du ska leverera och att dina elever ska lära sig saker, att vi ska utvecklas och gå framåt. Trivs du med det trivs du på Vallbyskolan, för det sitter i väggarna här, säger Ylva.
Hon fortsätter:
– Vi vill ge våra elever de allra bästa förutsättningarna, för de har stora utmaningar framför sig. Vi vill ge dem förutsättningar att kunna läsa, prata och göra sig själva hörda och att de blir lyssnade på.
Tryggheten har ökat
Två gånger per läsår genomför skolan en egen trygghetsenkät och har anpassat sitt arbetssätt efter vad som framkommit. Det kan röra sig om att möta upp i matsalen eller vara med i omklädningsrummet för att trygga upp vardagen för eleverna.
– Tryggheten har ökat för varje år och nu vid den senaste trygghetsenkäten hade vi väldigt fina resultat, nästan så att det var svårt att tillämpa några nya trygghetsåtgärder, säger Lisa.
Vallbyskolan klarade sig från att betala vite 2019 och har det senaste året haft Skolinspektionen på besök två gånger.
– De var här förra året för att följa upp att vi följde skollagen, vilket vi klarade. Sedan kom de tillbaka i år för en annan granskning som kallas för kvalitetsgranskning. De kollar på fyra olika områden som är rektorns ledarskap, undervisning, trygghet och studiero samt bedömning och betygsättning. Det finns tre nivåer på kvalitet och vi fick den högsta bedömningen på alla fyra områden, säger Michaela.
Det fina betyget har firats med både skolans personal och alla elever.
– Vi känner oss superstolta, det är jättehäftigt, säger läraren Lena Holmvin.