Flygplanet eFlyer 2, kommer snart att synas i luften ovanför Västerås. Foto: Wikipedia

Flygskolan i Västerås satsar på elflygplan

60 eldrivna flygplan – det köper OSM Aviation Academy nu in. Flygskolan med bas i Västerås vill möta framtidens miljöutmaningar samtidigt som el är ett billigt drivmedel. – Det finns två perspektiv: det ena är ekonomi och det andra är miljö, och till skillnad mot vad många tror så hänger de tätt ihop, säger Marcus Lindblom, skolchef på OSM Aviation Academy.

Publicerad

Flygskolan, som tidigare hette Scandinavian Aviation Academy, köptes förra året av Norska OSM Aviation och är efter ägarbytet Nordens största flygskola. Skolan har funnits i Västerås sedan 2000, och har tidigare drivit gymnasieskola. Nu är det en eftergymnasial utbildning som utbildar piloter och just nu studerar cirka 110 elever på skolan i Västerås.

Med nya ägare kommer också en nysatsning där 60 flygplan som drivs på el köps in. Planen tillverkas just nu i Colorado, USA.

– Tekniken går framåt hela tiden inom flyget och el-flyg är någonting som vi tror kommer att öka hela tiden. Det kommer ta lång tid innan vi ser det i passagerartrafiken, men på mindre flyg börjar det komma nu. Därför tyckte vi att det var läge att slå till, så vi blir pionjärer, säger Marcus Lindblom som är skolchef.

2021 är det tänkt att planen ska vara på plats och i bruk. Alla 60 plan kommer inte att hamna i Västerås, då skolan har även har utbildningsplatser i Norge och i USA, men mellan 10 och 15 stycken kan komma att vara stationerade här.

– Idag har vi åtta plan i bruk i vår utbildning, och inledningsvis är tanken att vi ska använda våra gamla och de nya el-planen parallellt i början.

Planen kommer användas i utbildningen för studenterna, men för dem kommer det inte vara någon större skillnad mot för hur det är idag.

– Själva flygtekniken är densamma, men man behöver inte göra någon bränsleberäkning till exempel, och själva bränslet väger ju ingenting. Den stora skillnaden har egentligen med andra saker att göra: det blir mer miljövänligt och även mer ekonomiskt. Vi sparar pengar på att använda den här typen av plan, pengar som vi kan lägga på andra saker i utbildningen, säger Marcus Lindblom.

Planen kommer att laddas via en laddkabel, samma procedur som gäller för en elbil som till exempel en Tesla. Batterierna är av typen Litium-jon, som är samma typ av batteri som vi har i våra mobiltelefoner fast många gånger kraftigare.

– Planen kommer att kunna vara uppe i luften i tre och en halv timme. Det är jämförbart med hur länge våra plan kan vara uppe idag, något kortare tid. Men det räcker gott och väl för att köra några träningspass, säger Marcus Lindblom.

Marcus Lindblom, skolchef på OSM Aviation Academy vid en Cessna 172R JT-A. Foto: Sofie Tejre
Från Boeing 737-flygsimulatorn på skolan. Foto: Sofie Tejre

Det här är eFlyer 2

► Antal platser: 2

► Maxhastighet: 135 kt (250km/h)

► Flygtid: 3,5 h

► Lastkapacitet: 200 kg

► Maxvikt: 862 kg

► Motor: Siemens SP70D 115 hästkrafter/86 kW

Powered by Labrador CMS