
Coppersmiths satsar på folköl: ”Blivit trendigt”
Coppersmiths gör en ny satsning – på folköl. I samband med premiären bjuder det lokala bryggeriet in till bryggerivisningar.
– Förr hade folköl ganska dåligt rykte men nu finns det flera goda alternativ att välja mellan, säger Kristian Berntsson, head brewer på Coppersmiths.
Från klockan 10.00-15.00 den 6 maj håller Coppersmiths bryggerivisningar varje heltimme så att besökarna kan provsmaka både gamla och nya drycker. Det går även att förboka flak och få en visning på köpet.
Det finns två huvudorsaker till mikrobyggeriets nya satsning, berättar Kristian Berntsson, head brewer på Coppersmiths.
– Den ena är att vi vill promota att det går att få tag på god och bra öl med låg alkoholhalt. Det har varit en trend i några år nu och förr hade folköl ganska dåligt rykte men nu finns det flera goda alternativ att välja mellan.
– Den andra orsaken är att eftersom gårdsförsäljning av alkohol inte är tillåten ger det här kunderna möjligheten att köpa färsk och nyproducerad folköl direkt på plats efter en rundvisning.
Coppersmiths inleder satsningen med fyra sorters folköl.
– Vi har bryggt i lite mindre mängder och experimenterar, och en plan vi har är att släppa fyra nya sorter till hösten, berättar Kristian Berntsson.
Samtliga sorter har en alkoholhalt på 3,5 procent.
Hur känns det att kunna presentera den här nyheten för era kunder?
– Det är jättekul. Förhoppningsvis får folk upp ögonen för lågprocentig öl. Och det är alltid kul att träffa våra kunder, säger Kristian.