Centerchef Josefin Hallencreutz önskar fler restauranger och caféer i shoppingcentret.

Butikerna i shoppingcentret vågar satsa – trots tuffa tider

Smått otroliga 85 000 personer besöker Erikslund Shopping Center en snittvecka. Centret har sedan öppningen 2011 blivit ett naturligt ställe för västeråsarna och andra i närområdet att shoppa.

Publicerad

För tolv år sen slog Erikslund Shopping Center upp sina portar. Centret som är en del av Erikslunds handelsområde har runt 80 försäljningsytor, varav 77 uthyrda för närvarande, fördelade på cirka 41 000 kvadratmeter handelsyta.

På shoppingcentret finns förutom Ikea och City Gross bland annat kläd- och skobutiker, detaljhandel, sportbutiker, apotek, restauranger och fik.

Därför så tror jag att det är extremt viktigt att vi utökar mötesplatskänslan, att vi ännu mer ska bli en destination, ett besöksmål

Västerås Tidning tog ett snack med centerchef Josefin Hallencreutz som berättade att det har hänt en hel del det sista året.

– Vi har en del nya verksamheter och flera butiker som till exempel Vila, Vero Moda och Jack and Jones har passat på att bygga om butikerna efter nya koncept. Några har också bytt lokaler som Kjell och Company och Rituals som har öppnat en flaggskeppsbutik med hela sitt utbud. Så trots att vi lever i de tider som vi gör så väljer butikerna att satsa, det är kul.

Utöka butiksmixen

Om Josefin fick önska skulle någon nyetablering vara verksamheter med mat eller något café.

– Procentuellt så har vi i förhållande till vår storlek för få restauranger och caféer. Där ser vi en potential. Det är ju fullsatt bland annat i vår Foodcourt på helgerna. Även något mer åt servicehållet, som ett nagelkoncept, skulle passa.

Något som blivit uppmärksammat på senaste tiden är att City Gross ska flytta till en annan plats på Erikslunds handelsområde. 

Vad kommer det då att betyda för centret?

– Här får vi väldigt många kvadratmeter ledigt och får en fantastisk möjlighet att utöka vår butiksmix med restauranger och caféer. Vi är i full gång med planer och vår ambition är att allt ska sitta ihop, det ska inte bli någon egen del utan kännas som om lokalerna bara har blivit lite längre.

Skapar aktivitetspark

Under andra halvan av nästa år är tanken att ännu en nyhet ska lanseras.

– På en del av vår parkering tänker vi skapa en aktivitetspark, den kommer att vara uppdelad för barn från 0 upp till 12 års ålder, med olika aktiviteter och lekmoduler, lite som en lekpark. Men det ska också vara ett grönområde. Man ska kunna köpa med sig mat och sätta sig vid en bänk och äta, parken ska ha flera dimensioner och kommer att ligga utanför entrén vid City Gross. Ambitionen är att bygget ska påbörjas i vår. Det här tror vi jättemycket på.

En stor utmaning för butikerna är internethandeln.

– Därför så tror jag att det är extremt viktigt att vi utökar mötesplatskänslan, att vi ännu mer ska bli en destination, ett besöksmål, inte bara tänka vanlig traditionell shopping. Som till exempel den satsning vi gör på en aktivitetspark.

Josefin tror att mixen av butiker, de förmånliga öppettiderna och att det är lätt att ta sig till shoppingcentret är det som har gjort dem så framgångsrika.

– Det är lätt att springa in och göra något snabbt om man vet vad man vill ha, eller så kan man spendera några timmar här. Vi har det mesta man behöver och vi tycker själva att det är en ganska familjär stämning hos oss. Man vill ju ha en positiv känsla när man är här.

Powered by Labrador CMS