
Alert Senior vill anställa fler som kan arbeta med hushållsnära tjänster
Seniorbemanningsbranschen är på frammarsch när allt fler vill anlita pigga pensionärer för allt från trädgårdsskötsel och altanbygge till hemstädning, och Alert Senior, som grundades och har sitt huvudkontor i Västerås, vill mer än gärna ta täten.
Alert Senior grundades av Niclas Ohlsson och Niclas Hagnäs för nio år sedan.
– Vi startade 2014 här i Västerås, det ligger logistiskt bra till eftersom planen redan från start var att växa som franchise-kejda, säger Niclas Hagnäs, vd.
Genom Alert Senior kan både företag och privatpersoner anlita pigga pensionärer som utför hushållsnära tjänster med ROT- och RUT-avdrag.
Varför just seniorbemanningsbranschen?
– Vi hittade en bransch som var under tillväxt och vi lockades av tanken på att jobba med pensionärer, för de är fantastiska att jobba med. De är väldigt lojala och när de tar sig an något ser de till att slutföra det.

Idag har Alert Senior 23 kontor runt om i landet och vill växa ännu mer.
– Vi har vuxit ganska raskt, det har vi gjort. Vi fortsätter att växa och har en väldigt aggressiv expansionsplan i detta, vi vill utöka från 23 kontor till 40 inom en treårsperiod. Förra året och detta har vi anställt mycket personal för att ta nästa kliv och ha kapacitet för den tillväxt som vi tar höjd för, säger Niclas Hagnäs.
I Västerås har Alert Senior rotat sig rejält och har en hög efterfrågan från både företagskunder och privatkunder.
– Vi har en mängd etablerade samarbeten med olika kunder och behöver anställa mer personal, säger Niclas Hagnäs.
Levent Özdemir, platschef på Alert Senior i Västerås:

– De samarbeten vi har vet vi ännu inte vad de mynnar ut i, men bara i Västerås skulle vi behöva anställa 20-30 personer till.
Trots att pandemin påverkade seniorbemanningsbranschen kraftigt hittade Alert Senior en väg att gå.
– Vi blev absolut tagna på sängen när samhället stängdes ner. Vi hade en konferens här i Västerås i mars när nyheten kom så man tänkte ju att vad innebär det här för oss. Med vi vidtog de åtgärder som behövdes, de anställda som var 70+ fick inte jobba och vi utförde säkra arbeten. Det blev mycket jobb utomhus och om det var städning inomhus fick kunden inte vara hemma under tiden, säger Niclas Hagnäs och fortsätter:
– Jag är stolt över kedjan för vi hanterade det på ett väldigt bra sätt. Trots pandemin hade vi en ganska kraftig tillväxt, bara det att de timmar vi producerade flyttades från företagssidan till privatsidan.
Vilka är företages främsta styrkor?
– Vi ser till människan och är väldigt måna om våra anställda. Vi ser till att de kan arbeta säkert och minimerar skaderisken.