Samarbete – för ungas psykiska välmående
Den psykiska ohälsan ökar och fler människor behöver få hjälp. Därför samarbetar nu Surahammars kommun och Region Västmanland för att införa den nationella strategin för psykisk hälsa och suicidprevention.
I ett pressmeddelande säger kommunen att de och Region Västmanland genom det så kallade handslaget, vilket Surahammars kommun blir först i länet med, tar ansvar för att utveckla lokalsamhället och möta de utmaningar som finns i Surahammar.
Psykisk hälsa är en av vår tids viktigaste samhällsfrågor. Många mår så dåligt att det går ut över skola, arbete och välbefinnande.
– Vi som samhälle blir starkare om vi jobbar tillsammans. Genom handslaget kan regionen och kommunen arbeta tätare tillsammans och hjälpa tidigare, och på det viset bidra till att västmanlänningar får hjälp tidigare, säger Jenny Landernäs (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
Arbetet ska pågå under cirka två år och omfattar bland annat en kartläggning av de insatser som redan görs, analys av de lokala behoven samt utveckling av gemensamma arbetssätt. Surahammars kommun kommer att ha det övergripande ansvaret för arbetet och fungera som huvudman för projektet. Region Västmanland bidrar med stöd för att kartlägga och analysera nuläget samt även i arbetet att ta fram insatser och uppföljningsmetoder.
Johanna Olofsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Surahammar säger att de behöver jobba tillsammans för att tidigare upptäcka och hjälpa människor som mår dåligt.
– Det känns jättebra att Surahammar är först ut i länet att ingå ett så kallat handslag med regionen om psykisk hälsa.
För Surahammar del betyder handslaget att man kan arbeta mer fokuserat tillsammans med Region Västmanland utifrån den nationella strategin ”Det handlar om livet”.