
Slakteriet – en osande matoas
Saluhallen Slakteriet har funnits i Västerås i snart fem år. Sedan starten har de vuxit och nu finns där ett tiotal restauranger och butiker. Västerås Tidning har besökt saluhallen för att ta en djupare titt på vad som erbjuds för besökarna.
Det var i November 2013 som Saluhallen Slakteriet öppnade dörrarna för första gången. Saluhallen Slakteriet är en marknadsplats där man kan handla svensk, närproducerad mat. I diskarna och butikerna finns det bland annat kött, ost, ägg, bröd och vegetarisk mat. I lokalen finns det även ett flertal restauranger med många gemensamma sittplatser så att gästerna kan äta olika sorters mat tillsammans.
Greger Johansson är en av ägarna samt projektledare och det var han som kom med idén till saluhallen. Idag ansvarar han för driften med de andra ägarna Johan Söderberg och Stefan Grönqvist.
– Affärsidén var att starta en marknadsplats i Västerås för matintresserade i alla åldrar, vilket jag tycker vi har lycktas bra med, säger Greger Johansson.
Saluhallen Slakteriet ligger på Slakterigatan, relativt nära industrihamnen. Lokalen rymmer cirka 200 sittande personer och har öppet tisdag till lördag mellan 10.00 och 18.00. I saluhallen finns det tio stycken näringsidkare. Av dessa är det fem restauranger, fyra butiker och ett café. Maten varierar från helvegetarisk mat till hamburgare och sushi. Gemensamt för maten är att det är svenska råvaror och väldigt mycket är både ekologiskt och närodlat. Bondens butik säljer en stor del av maten man kan äta i saluhallen och även annan lokalproducerad mat av leverantörer som inte finns i saluhallen.
– Alla som är här hos oss samarbetar mycket. En del av försäljningen är intern och mycket av råvarorna köps av varandra, vilket är bra, för då vet både restaurangerna och gästerna var alla råvarorna kommer ifrån och att de alltid håller hög kvalité, säger Greger Johansson.
Sedan starten har saluhallen vuxit och utökar då och då med nya butiker eller restauranger. När Västerås Tidning besöker saluhallen är det nästan fullt med besökare och det är en ordentlig rörelse i lokalerna. Många av besökarna är västeråsare men det kommer även många från andra städer i Sverige, bland annat från Stockholm, som besöker saluhallen. Det är även ganska många besökare från andra länder som hittar dit.
– I början var det lite av en utmaning att få besökare att hitta hit men det är inte längre ett problem. Vi har jobbat mycket med kommunikation, bland annat med sociala medier, för att informera om vad som finns här och det är jätteroligt att så många är intresserade av oss. Bland annat har vi fyrdubblat antalet luncher på ganska kort tid, säger Greger Johansson.
Utöver att äta mat på plats och handla med sig mat hem, kan besökarna ta del av ett flertal olika evenemang. Bland annat kan man gå minikurser i att brygga egen öl, bygga goda hamburgare, lära sig göra riktig asiatisk mat, få information om vegetarisk kost, laga vilt och mycket mer. Saluhallen Slakteriet har ett löpande evenemangsschema året runt. Vissa har begränsade platser och det finns mer information om evenemanget och anmälan i deras lokaler eller på saluhallens hemsida.
Bosse Masser är kokboksförfattare och tillsammans med sin fru driver han Gilla Grilla i saluhallen. En gång i veckan har han även rundturer i saluhallen för att visa och informera besökarna om maten som finns där. Man får även smaka på det mesta för att på plats uppleva smakerna och kvalitén på maten.
– Jag kör en matsafari här varannan tisdag och varannan torsdag. Den har blivit väldigt populär och det är jättekul att många är intresserade. I början fick jag prata mycket och besökarna var ganska tysta. Nu är det tvärt om, jag får nästan inte säga någonting, alla är så intresserade och har så mycket funderingar och frågor, vilket är jätteroligt, säger Bosse Masser.
Saluhallen Slakteriet har under åren utökat med flera näringsidkare och har även planer att växa i framtiden. Det finns lokalplats för flera butiker eller restauranger och de letar hela tiden efter fler nya spännande koncept som kan etablera sig hos dem. Kraven är dock höga för de som vill etablera sig och Greger Johansson, som driver rekryteringen får ibland säga nej.
– Intresset är stort. Vi ligger helt rätt i tiden och intresset för bra mat är enormt. I framtiden har vi möjlighet att växa och vi har lite planer på gång, som jag inte kan gå in på mer just nu. Det jag kan säga är att vi letar efter en bra fiskleverantör. Vi har bra fisk här, bland annat hos Ost & Sill men vi skulle vilja ha ännu mer fisk. Överlag så ser framtiden väldigt bra ut, att vi kom med i White Guide i år ser vi som ett kvitto på att vi jobbar rätt med miljö, kunskap och kvalitet. Vi kommer att fortsätta enligt plan samtidigt som vi är lyhörda och ödmjuka inför kundernas krav och önskemål, vi tar ingenting för givet, säger Greger Johansson.
