Vinnare. Årets e-handlare ICA Maxi Erikslund och Årets leverantör Schysst käk. Foto: Mikael Gustavsen och Siw Kejonen

Prisregn över Västeråsföretag på Dagligvarugalan

Ica Maxi Erikslund, Ica Maxi Hälla och Schysst käk. Alla fick de gå upp på scenen och ta emot pris när den stora Dagligvarugalan hölls i Stockholm på torsdagskvällen.

Publicerad

Dagligvarugalan arrangerades för 14:e året av branschtidningen Fri Köpenskap och de 20 priserna delades ut inför rekordmånga gäster i Blå hallen, Stockholms stadshus på torsdagskvällen under ledning av stjärnkocken Danyel Couet.
Tre av dessa utmärkelser tog Västeråsföretagare hand om.

ICA Maxi Erikslund utsågs till Årets e-handlare.

Förstagångsvinnaren, som är en av de största e-handelsbutikerna i Sverige och länge legat i framkant i allt från sortiment till teknik, var oerhört stolt över att ha vunnit kampen i hård konkurrens.

– Det känns jättebra att vinna särskilt när man är finalist som enskild butik tillsammans med två stora företag som Willys och Mathem, säger Therese Kvist på Ica Maxi Erikslund i ett pressutskick från galaarrangören.

Vad är tricket för att vinna priset som årets e-handlare?

– Medarbetarna, medarbetarna, medarbetarna. Tar man hand om dem så vinner man.
Drygt 20 av dessa medarbetare satt samtidigt bänkade i ett konferensrum och följde livesändningen men alla ska fira vinsten tillsammans vid ett senare tillfälle också.

Juryns motivering: ”Årets E-handlare satsade tidigt på butiksplock och har med drivet entreprenörskap utvecklat konceptet och nått stora framgångar på sin marknad. Effektiviteten och lönsamheten har ökats hela tiden. Med engagerad personal och en lärande organisation har online-avdelningen blivit ett föredöme som väcker brett intresse och har nöjda och återkommande kunder.”

ICA Maxi Hälla segerintervjuas av galans konferencier, stjärnkocken Danyel Couet, efter att ha tagit emot priset som Årets kassazon

Även Västerås andra Maxi-butik på Hälla blev vinnare på galan som Årets kassazon.

– Vi har fokuserat mycket på det kunderna vill ha. Avsatt mycket yta till självskanning och snabbkassor, bra överblick i kassalinjen och vi ser kunderna, hjälper dem. Jag är jättestolt över alla på Maxi Hälla, säger Patricia Petherbielke, ansvarig för förbutiken i vinnarbutiken på Dagligvarugalan.

Juryns motivering: ”Årets vinnare är en butik som verkligen har tagit ett stort steg med att förändra intrycket av hela kassazonen. Butiken har tillsammans med leverantörerna på ett utmärkt sätt skapat en känsla där kunden får ett positivt och inspirerande avslut. Butiken har satsat på ny design och förenklat flödet genom kassazonen med öppna ytor och flexibla betalningssätt. Personalen har med sitt engagemang på ett framgångsrikt sätt uppnått en ökad kommunikation med kunderna. Det kan man se med glädje på ökad försäljning av de produkter man valt att jobba med i kassazonen”.

✔ Den tredje vinnaren från Västerås under galakvällen blev en van sådan. Utmärkelserna har nämligen haglat över Schysst käk under året.

Förra veckan vann det expansiva företaget Stora näringslivspriset i Västmanland och tidigare i våras vann man priset som Årets marknadsförare vid Guldstänksgalan.

– En sådan skräll! Det känns helt fantastiskt att vinna i en kategori med sån stark konkurrens, säger Amir Kheirmand som är en av grundarna av Shysst käk, till branschtidningen Fri Köpenskap efter vinsten.

Hur gör man för att vinna priset som årets leverantör?

– Lyckofaktorn är att hitta en subkategori som inte funnits tidigare. Hitta något unikt och samtidigt folkligt och sen kör du så det ryker.

Juryns motivering: ”Årets leverantör drivs av en stark innovationslust och har under året lyckats med att bredda och utveckla hela sin kategori till fördel för alla branschens led. Vinnaren har både vågat ifrågasätta gamla sanningar om hur man arbetar med butikerna och samtidigt varit mycket lyhörd för kundernas olika behov. Vinnaren har på kort tid mer eller mindre grundat ett eget segment i handeln och har dessutom lyckats växa i alla kategorier där deras produkter finns. Årets leverantör är en frisk fläkt som nått stora framgångar inom sina tre fokusområden: en schysst framtid, schysst företagande och schyssta produkter. Schysst käk helt enkelt!”

Powered by Labrador CMS