Lappar som leder till diskussioner – och jämställdhetspris. Just denna förmiddag när Västerås Tidning besöker Viksängs fritidsgård är sjundeklassare från Kunskapsskolan på plats för att sätta upp ett gäng lappar med saker som de förknippar med manlighet. Sedan ska dessa påståenden diskuteras och utvärderas. Foto: Sofie Tejre

Viksängs fritidsgård tar snacket om machokulturen

I november fick gården motta Västmanlands jämställdhetsråds första jämställdhetspris för sitt arbete med frågor om normer och värderingar. Västerås Tidning fick vara med under en förmiddag – då diskussioner om machokulturen och förväntningar på manlighet stod i centrum.

Publicerad

Det handlar mycket om att synliggöra normer och förväntningar i samhället.

Ett gäng lådor står uppställda på golvet.

På dessa ska snart ett gäng sjundeklassare från Kunskapsskolan sätta upp ett gäng lappar med påståenden om saker som de förknippar med manlighet. Sedan ska dessa påståenden diskuteras och utvärderas.

Stämningen är till en början lite nervös, men ganska snart uppstår flera diskussioner i rummet.

De som leder lektionen heter Alexander Markianos, avdelningschef på Viksängs fritidsgård, och Johnny Ekstedt, församlingspedagog i Viksängs församling.

Det är nytt för året att Kunskapsskolan får ta del av lektionerna på gården, tidigare har arbetet riktats till Viksängskolans elever.

– Vi undervisar med material från Machofabriken, som är ett värdegrundsarbete kan man säga. Vi pratar mycket om normer och förväntningar på maskulinitet. Vad är maskulinitet? Vad får det för konsekvenser? berättar Alexander Markianos och fortsätter:

– Idag håller vi i lektion nummer ett, sen kommer vi att ha en till lektion med samma klass senare i vår. Det handlar mycket om att synliggöra normer och förväntningar i samhället.

Viksängs fritidsgård har jobbat med jämställdhetsfrågan på olika sätt och ur olika perspektiv, och såg att det fanns ett stort behov av att belysa och jobba med machokulturen.

– Vi har de här lektionerna med olika klasser, men vi fortsätter diskussionerna i stort sett varje kväll på fritidsgården.

För eleverna på Viksängsskolans har man ordnat lektioner där machokulturen diskuterats under fyra år.

Vad har arbetet gett eleverna?

– Det har gett väldigt mycket mer kunskap, vi märker att de reflekterar ganska mycket. Mycket av ett sådant här arbete handlar om att plantera någonting som sedan växer, säger Alexander Markianos.

Samarbetet med Viksängs församling inleddes våren 2018, då även Johnny Ekstedt kom med på tåget.

– Genom att vi är med på det här får vi också träffa ungdomar som bor och är på vårt område, säger han.

Möter ni ibland motstånd från ungdomarna när ni jobbar med de här frågorna?

– Nej, det skulle jag inte säga. Jag tror att de här ungdomarna är mer öppna och toleranta än vad man själv var i den åldern. Vissa normer som vi påpekar skrattar de nästan åt, ett exempel: ”en norm kan vara att killar inte dansar”. ”Va, så är det inte alls, jag dansar visst!” Då kanske man utgår mer från sig själv och hur det var när man själv var ung. Saker och ting förändras, säger Alexander Markianos.

Priset som Viksängs fritidsgård mottog i november har gett ringar på vattnet. Många föräldrar har hört av sig och berömt arbetet och nu tar även andra fritidsgårdar upp stafettpinnen.

– Det är fler gårdar som börjat jobba med det här nu och det är jättekul att det sprider sig. Förra veckan var till exempel Vallby fritidsgård här och tittade på hur vi jobbar. Vi har liksom inte patent på det här arbetet utan tänker mer: ”ta, sno, jobba med det ni också”. Det är arbetet som är viktigt, säger Alexander Markianos.

Alexander Markianos är avdelningschef på Viksängs fritidsgård i Västerås. Foto: Sofie Tejre
Foto: Sofie Tejre
Johnny Ekstedt, församlingspedagog i Viksängs församling. Foto: Sofie Tejre
Powered by Labrador CMS