Allt ljus på Västerås. Västmanlands Teater står som värd för Scenkonstbiennalen, Sveriges största scenkonstfestival och branschträff, i juni. Här ses Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige, och Västmanlands Teaters chef Niklas Hjulström under den digitala presskonferensen där alla föreställningar presenterades. Foto: Västmanlands Teater

Västerås city lever upp när största scenkonstfesten intar stan

I början av juni är det dags för årets största scenkonstfest. Skådeplatsen är Västerås. – Västeråsarna kommer att märka att Scenkonstbiennalen är i stan, säger teaterchefen Niklas Hjulström.

Publicerad

Västmanlands Teater har väntat länge på sitt värdskap.

Redan i oktober 2019 stod det klart att Scenkonstbiennalen – Sveriges största scenkonstfestival som vänder sig till både allmänhet och bransch – skulle komma till Västerås.

Till 2021 var tanken från början. Men en pandemin kom i vägen.

– Vi är väldigt glada och tacksamma att det gick att flytta ett år, sa Västmanlands Teaters chef Niklas Hjulström på en digital presskonferens i veckan är samtliga produktioner under scenkonstdagarna presenterades.

Scenkonstbiennalen arrangeras av Västmanlands Teater tillsammans med Västerås stad, Region Västmanland och medlemsorganisationen Scensverige.

Den innefattar, förutom de utvalda föreställningarna, även seminarier, samtal, workshops och internationella gästspel.

– Vi kommer utöver Biennalen att ha en massa andra arrangemang, bland annat en tredagarsfest på Stora torget med artister, intervjuer och uppträdanden. Så jag tror att man verkligen kommer att märka att Scenkonstbiennalen är i stan, sa Hjulström.

Han ser fram emot de sex dagarna 7–12 juni.

– Västerås har en lång historia av att sätta ihop konferenser och festivaler så vi är nästan som gjorda för att ta emot Scenkonstbiennalen.

Ulricha Johnson är verksamhetschef för Scensverige. Hon ser fram emot veckan i Västerås.

– Det ska bli otroligt kul att bjuda in alla scenkonstmänniskor i landet till den vackra teatern i Västerås. Västerås och Västmanland har en historia av ett mycket rikt och nytänkande kulturliv, och många spännande kulturpersonligheter, säger hon i ett pressmeddelande.

Biljetterna till Scenkonstbiennalen släpps 4 april.

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar är en av totalt 14 föreställningar som visas under Scenkonstbiennalen i Västerås i juni. Foto: Mats Bäcker
Homo(sapiens) är en annan. Foto: Donovan von Martens

Här är de 14 utvalda produktionerna till Scenkonstbiennalen 2022 med utdrag av urvalskommitténs motiveringar

Stolthet och fördom eller The Story of Mr Darcy, Mr Bingley, Mr Wickham, Mr Collins & Mr Bennet (Teater Halland)
”Att vända på perspektiv är nyttigt. När Teater Halland tömmer Jane Austens trånga kvinnorum på kvinnor och låter fem manliga skådespelare överta livet med bahytter, broderier och väntan på friare, blir det både roligt och maktkritiskt”.

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar (Unga Klara/Uppsala Stadsteater)
”En historia om vänskap, nationalism, extremism och rädsla med science fiction-dimensioner. På scen får Johannes Anyurus bok en skicklig gestaltning med flera tidsplan. En dystopi med aningen av ett hopp.”

Titta pappa, en död cirkus! (Teater Brunnsgatan fyra)
”Livet. Allt kan hända, och händer, när Albert och Berit möts på strandpromenaden. Ytligt och djupt poetiskt på en och samma gång blir det när Kristina Lugn och Staffan Westerberg står för texten”.

Ambulans (Lumor/Dramaten)
”När Paula Stenström Öhman förlägger Dantes underjordiska Inferno till sjukhusets kulvertar balanserar hon med säker hand mellan tyngsta allvar och den mest skruvade komik”.

Ett frö i rymden (Marionetteatern)
”Med sin sinnliga fluorescerande lustgård bjuder Marionetteatern på en föreställning som visar på bredden i naturens rollgalleri i form av allt från fjälliga fiskar till storögt hispiga sjöborrar”.

Pianofavoriter (Norrdans)
”Åtta dansare kryper fram under böljande tygstycken och virrar omkring. Pianospel hör av tradition till dansen, men här inte som ackompanjemang utan i huvudrollen för en estetisk undersökning”.

Stolthet och fördom (Turteatern)
”Placerade bakom en ständigt kondenstäckt plexiglasskiva ger uppsättningen prov på pandemins mest klaustrofobiska iscensättning”.

Transplantation (Charlotte Engelkes och Norrlandsoperan)
”Charlotte Engelkes har genomgått en benmärgstransplantation och har idag en ny blodgrupp och en Y-kromosom. Hon är på sätt och vis pånyttfödd. Av erfarenheterna spinner hon en scenisk berättelse kring identitet, existens, liv och död”.

The world is full of married men (Malmö dockteater/Malmö stadsteater)
”När Erik Holmström tar sig an tantsnuskets urmoder Jackie Collins debutroman från 1968 blir det åka av. Scenografen och kostymören Maja Kall har byggt upp en våt barndomsdröm av scenografier anpassade efter huvudpersonernas Barbiestorlek”.

Homo(sapiens) (Karolin Kent)
”Är människoarten så klok som vi vill tro? Karolin Kent gör en starkt visuell undersökning av vår utveckling och våra relationer till det som finns runt omkring oss”.

Hemma hos (Angereds teater)
”Ett hus i Hjällbo är utgångspunkt när dramatikern Lucia Cajchanova skildrar vad ett hem är och innebär för dem som bor där. Hon flyttade själv med sin familj in som husets första hyresgäster 1968”.

Zebran (Vadstena-Akademien)
”Den omöjliga kärlekshistorien mellan två män som tvingas fly sitt hemland skildras i operans form med Tebogo Monnakgotlas melodiskt påhittiga orkesterklanger och Kerstin Perskis lyriskt upphöjda libretto. Med en virtuos tolvmannaorkester, självlysande solister och stiliserad scenografi samverkar ton, ord, kroppar och rum kongenialt i en lika vacker som tragisk historia om exil, identitet och intolerans i kolonialismens skugga.”

Club Janzon (Astrid Menasanch Tobieson)
”Hos Club Janzon skrattar vi i baren där eliten minglar. Med fräckt utspel äger Anna-Karin Håkansson rummet, både bakom och framför bardisken. I minimusikalens form bjuder hon på vass satir inspirerad av politikers egna Instagramkonton”.

Moln (Kompani Giraff)
”Nycirkus möter musik möter poesi; Kompani Giraff, Jonathan Johansson, Karin Boye. Så blir Moln en fruktbar helhet runt Karin Boyes diktverk. Dystopisk men livsbejakande”.

Powered by Labrador CMS