
Stort intresse för räddningen av Napoleon
Passagerarbåten Napoleon af Westerås som ligger vid Elbakajen i Västerås sjönk förra helgen. Inför en stor skara nyfikna västeråsare har bärgninsgsarbetet pågått under hela veckan för att försöka få upp båten ovanför vattenytan.
Napoleon af Westerås är en av de mest populära kryssningsbåtarna som trafikerar Mälaren i Västeråstrakten under sommaren.
Med plats för närmare 100 passagerare anordnas ofta chartrade turer för exempelvis företag och kompisgänget på båten.
Nu är sommarens kryssningar i farozonen. Detta efter att Napoleon af Westerås sjunkit till botten vid sin kajplats vid Elbakajen. Kvar över ytan syns endast förarhytten och området runt båten är avspärrat.
Räddningstjänsten var på plats under söndagen för att säkra upp att olja från båten inte läcker ut i Mälaren och Västerås stads miljö-& hälsoskyddsförvaltning har varit på platsen.
Västerås Tidning talade med båtens ägare Radoslav ”Radde” Milutinovic på söndagen, kort efter att han fått beskedetatt hans båt Napoleon af Westerås sjunkit vid sin plats på Elbakajen.
– Jag fattar ännu inte riktigt vad som har hänt. Det är en chock.
Han köpte 1994 den tidigare Almö-Lindö-färjan som startade för färjetrafik redan 1937. Sedan dess har ”Radde” gjort otaliga turer med västeråsarna för bröllop, fester och trav- eller konsertkryssningar till Sundbyholm.
”Radde” hade först svårt att riktigt förstå att hans ögonsten sedan över 25 år tillbaka hade sjunkit.
Har du någon teori om vad som kan ha hänt?
– Nej, jag fattar ingenting. Men det verkar ha gått väldigt fort.
Var Napoleon i bra skick?
– Ja, det var inga fel på Napoleon. Jag var och tittade till den så sent som förra veckan och fyllde bland annat på med glykol så att det inte skulle frysa.
För två somrar sedan firade Radoslav ”Radde” Milutinovic 25 år som redare på Napoleon af Westerås.
Under hela veckan har ett stort bärgningsarbete pågått nere vid Elbakajen. Det fortsatte med full kraft under torsdagen, men vid denna tidnings pressläggning var staus på bärgningen oklar.