Färjetrafik. Rederi Mälarstaden fortsätter att trafikera de yttre öarna i Västeråsfjärden. Foto: Arkivbild

Rederiet fortsätter trafikera yttre Mälaröarna: "Hjärtefråga"

Det blir båttrafik till de yttre öarna i Västeråsfjärden 2020 och framåt. Rederi Mälarstaden har beslutat att bedriva båttrafik till Ridön, Almö-Lindö och Skåpholmen på kommersiella villkor. – Det här är en hjärtefråga. Vi har byggt upp och kört det här med en hög standard under flera år. Det vill vi inte rasera, det är inte värt det, säger Niclas Eriksson, vd för Rederi Mälarstaden.

Publicerad

Vi kör på som vanligt, som vi gjort sedan 2012, utan någon form av ersättning förutom biljettintäkterna

Det har stormat kring färjetrafiken på Mälaren under vintern. Men nu är det klart – Rederi Mälarstaden fortsätter att trafikera Mälaren och de yttre öarna även framöver.

Rederiet kommer dessutom att köra fler turer än vad Västerås stad tänkt handla upp och med större och mer tillgänglighetsanpassade båtar än vad staden ställt som krav.

Det innebär att den upphandling av båttrafiken som tekniska nämnden beslutade om i mars nu avbryts. Bakgrunden är att Rederi Mälarstaden i höstas meddelade Västerås stad att rederiet de av kommersiella skäl inte tänkte köra passagerartrafik till de yttre öarna från sommaren 2020. Men nu blir det alltså fortsatt trafik de kommande åren.

I ett uttalande säger tekniska nämndens 1:e vice ordförande, Solveig Nilsson.

– Tekniska nämnden anser att det är viktigt att västeråsare och besökare genom båttrafik har möjlighet att ta del av Mälaren och dess öar. Vi konstaterar att så kommer att ske 2020 och framöver.

Så här säger Rederi Mälarstadens vd, Niclas Eriksson, om situationen:

– Vi talade om för kommunen att vi inte kunde fortsätta köra utan ersättning. Då gick kommunen ut och skulle upphandla båttrafiken. Det underlaget hade dock en del brister så det gick inte att lägga något anbud. Det var helt enkelt inte genomförbart.

– Vi kör på som vanligt, som vi gjort sedan 2012, utan någon form av ersättning förutom biljettintäkterna.

I samband med att kommunen gick ut med att färjetrafiken skulle ut på upphandling fanns även uppgifter om att kommunen förberedde en uppsägning av kontraktet som Rederi Mälarstaden hade angående Elbafärjan.

I samband med att Rederiet nu valt att fortsätta trafikera de yttre öarna är det även klart att Elbafärjan blir kvar i rederiets regi.

– I min värld förstår jag inte varför de skulle säga upp det avtalet. Det kostar ju inte kommunen en krona, säger han.

Powered by Labrador CMS