Räddare i sjönöden. Befälhavaren Anders Göransson, i mitten, och hans team har haft mycket att göra i sommar. Foto: Jonas Edberg

Hektisk sommar för sjöräddarna i Västerås

Sommar och sol, då fylls Mälaren av båtar. Och när båtfolket är till sjöss, då får sjöräddningen jobba. – Det har varit mycket att göra i år, säger Anders Göransson, befälhavare vid Sjöräddningssällskapet i Västerås.

Publicerad
Bogserar. Sjöräddarna har fått hjälpa många båtar tillbaka in till land efter att de fått tekniska problem ute på Mälaren. Foto: Sjöräddningssällskapet Västerås

Fint väder lockar ut västeråsarna på sjön. Det har varit tydligt i år. Under den senaste tiden med högsommarvärme har Sjöräddningssällskapet fått jobba hårt ute till sjöss. Bara under föregående vecka fick frivilligorganisationen rycka ut på 15 uppdrag.

– Det har varit hektiskt hela sommaren. Det har varit mycket maskinfel och en hel del felkörningar, och felkörningar slutar ofta med grundstötningar, berättar Anders Göransson.

Varför det har varit så många maskinfel har Anders inget svar på. Felkörningarna däremot – dom skyller han på digital navigering.

– Förr körde de flesta med fysiska sjökort. Idag är det istället många som laddat hem sjökorten till sin telefon eller läsplatta. Då blir det ofta fel. Dom är inte lika exakta som riktig marin navigeringsutrustning. Det märker man ju när man åker bil ibland. Då kan se ut som att man kör vid sidan av vägen, säger han.

Grundstötningar kan ibland bli riktigt allvarliga. Senast förra helgen var det en båt som gick på en sten vid Ridön och rev upp ett stort hål i båten.

– Skulle vi ha kommit fem-sex minuter senare hade båten sjunkit. Nu lyckades vi täppa till hålet och kunde bogsera båten in till hamn.

– I ett annat fall var det en person som gick på grund och slog i huvudet ordentligt när det tog stopp.

Slarvas med flytvästar

Säkerheten på sjön är annars något många slarvar med. Enligt sjöräddarna är det många som struntar i att använda flytväst när de är ute med sina båtar.

– Det fuskas mycket med det. Ibland ser vi att man sätter på flytvästarna när vi kommer fram. Vårt råd är att man ska ha flytvästen på.

– Det fuskas mycket med det. Ibland ser vi att man sätter på flytvästarna när vi kommer fram. Vårt råd är att man ska ha flytvästen på jämt.

Sjöfylleriet blir däremot allt mer sällsynt.

– Det är nästan aldrig som vi ser någon som har druckit. Det är skönt, folk sköter sig, säger Anders Göransson.

Gått på grund. En båt som gått på en sten och fått ett stort hål i skrovet. Foto: Sjöräddningssällskapet Västerås

Sjöräddningssällskapet

Sjöräddningssällskapet ombesörjer sjöräddning runt Sveriges kuster och i vissa insjöar. Det är en ideell organisation och finansieras av medlemsavgifter, gåvor och donationer.

Sjöräddningssällskapet driver 71 sjöräddningsstationer och har omkring 200 räddningsfarkoster, som bemannas med ungefär 2 100 frivilliga sjöräddare, av vilka omkring 300 vid varje tillfälle har jour och ska kunna rycka ut inom 15 minuter, dygnet runt.

Powered by Labrador CMS