
Här gör Länsstyrelsen tillsyn ute i butikerna: "Alla vill göra rätt"
Under torsdagen hade Länsstyrelsen i Västmanland en pressträff utanför Erikslund shoppingcenter där de berättade om sitt ansvar för att se till att de begränsningar som fattats inom området handelsplatser efterföljs.
För att begränsa smittspridning har regering och myndigheter nu med den nya tillfälliga covid-19 lagen möjlighet att besluta om begränsningar och åtgärder.
Mikael Wulff, handläggare på Länsstyrelsen berättade att det för närvarande är fyra olika kategorier där tillsyn sker – 1. Handelsplatser 2. badhus, idrottsanläggningar och gym - inomhus 3. lokaler för privata sammankomster och 4. allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.
– För kategori 1 och 2 gäller bland annat att man är skyldig att förebygga smittspridning genom att se till att trängsel undviks och att människor kan hålla ett säkert avstånd ifrån varandra. För kategori 3 och 4 får det vara max 8 personer i lokalen, undantaget begravningar där det får befinna sig 20 deltagare.
Ska dokumenteras
När Länsstyrelsen utövar sin tillsyn så tittar de bland annat på att butiken ska ha dokumenterat ett maxantal besökare för sin lokal.
– De ska kunna visa i dokumentet hur de tänkt. Har man 70 kvadratmeter butiksyta som kunde innebära sju kunder, eftersom varje kund ska disponera minst 10 kvadratmeter, ändras det efter hur mycket fri golvyta som finns, så man kanske bara får ha fem kunder i butiken samtidigt, det säger Erik Bergman, kommunikationschef på Länsstyrelsen till Västerås Tidning.
Josefin Hallencreutz, meeting place manager på Erikslund shoppingcenter säger att det går bra med de nya reglerna.
– Butikerna tycker att det är jättebra. Många har redan gjort de här sakerna innan lagen kom, men tycker att det här är en bra hjälp, man får till exempel en check på att man räknat rätt på antalet besökare, säger hon.
Erik Bergman säger även att det viktigaste i nuläget är att verksamhetsutövaren förstår vad som gäller så att de kan göra rätt.
– Om vi upptäcker felaktigheter så försöker vi först att prata med innehavaren. Om de då inte fullföljer råden kan ett föreläggande utfärdas och sedan, om det ändå inte blir en förändring, kan ett vitesbelopp utfärdas. Struntar man i det så kan det faktiskt bli så att vi stänger ned hela verksamheten, vilket jag hoppas att vi aldrig behöver göra.
Men huvudsaken med tillsynen är att ge råd och information så att verksamhetsutövaren kan göra rätt, inte i första hand att påpeka felaktigheter.
– Mitt intryck är att alla vi träffat vill göra rätt, avslutar Erik Bergman.
