SKA BYGGAS OM. Gunnilbokorset har länge varit känd som en olycksdrabbad korsning.
SKA BYGGAS OM. Gunnilbokorset har länge varit en olycksdrabbad korsning.

Gunnilbobo kritisk mot korsningsförslag

Den farliga vägkorsningen Gunnilbokorset ska göras om och närboende Lars Matsson är kritisk

Publicerad Senast uppdaterad

Som Västerås Tidning tidigare berättat är korsningen mellan väg 233 och väg 250 i Gunnilbo, öster om Skinnskatteberg, olycksdrabbad. Därför planerar Trafikverket åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten. Planen är att göra om fyrvägskorsningen till två trevägskorsningar. Nu är det slutgiltiga förslaget för vägplanen färdigställt.

Lars Matsson, som bor i närheten, är dock kritisk till Trafikverkets lösning för korsningen. Lars Matsson har många synpunkter både på förslaget och på hur processen med att ta fram förslaget har gått till. Han menar bland annat att det nya förslaget gör att vägen kommer närmare en vattentäkt i området och att de boende i området kommer att drabbas av både buller och ljus från förbipasserande fordon.

Föreslår en chikan

För att öka säkerheten föreslår Lars Matsson bland annat att det byggs en chikan, vilket innebär en anordning som skapar två tätt på varandra följande kurvor som tvingar förarna att sänka hastigheten för att öka säkerheten. 

– Det är bara ett lotteri innan någon kör ihjäl sig, säger han.

I processen för att bygga om korsningen ligger nu ärendet hos Trafikverkets centrala funktion för juridik och planprövning. Det skriver Emma Eriksson, projektledare hos Trafikverket, på e-post till Västerås Tidning.

– Trafikverket prövar noga alla anmärkningar, synpunkter och yrkanden som förts fram. Planen fastställs om Trafikverket vid prövningen kommer fram till att den kan godtas och att fördelarna för allmänheten överväger de olägenheter projektet orsakar enskilda intressen, skriver Emma Eriksson.

Allmänheten har fortfarande möjlighet att yttra sig i frågan.

– Vi har förståelse för att det finns boende i området som är negativt inställda till förslaget. Genom hela processen vägs enskilda önskemål mot allmänna intressen med utgångspunkt i väglagen om att en väg ska byggas i sådant läge och utformas så att ändamålet uppfylls med minsta intrång och olägenhet utan oskälig kostnad. Samtidigt som man tar hänsyn till landskapsbild, natur- och kulturvärden. Det finns just nu chans att lämna synpunkter till Juridik och planprövning som nu handlägger beslutet. När beslutet sedan är taget finns det även möjlighet att överklaga detta till regeringen, skriver Emma Eriksson.

Powered by Labrador CMS