ÅTGÄRD. Sedan i slutet av september är det stopp för starter och landningar på Västerås flygplats. Foto: LENNART HYSE/Arkiv

Flygplatsen stoppar landningar och starter

När kontrolltornet vid Västerås flygplats har stängt så kan inte flyg starta eller landa på flygplatsen. – Det är en självklar åtgärd att vidta fram till dess att vi har en flygtrafikledningstjänst som är anpassad efter den flygverksamhet som återfinns på flygplatsen, säger Tezz Tordsdotter Åkerman, flygplatsens vd.

Publicerad

När piloter ska flyga mellan olika flygplatser lämnas en färdplanering in till LFV som har ett uppdrag att hantera flygplanens rörelser i luften i svenskt luftrum.

I "Notam", notice to airmen, fritt översatt ”underrättelser för flygande”, har piloterna sedan den 26 september mötts av meddelandet att flygplatsen är helt stängd utanför kontrolltornets öppettider. Både landning och starter från flygplatsen är förbjudet.

Att stänga en flygplats helt för landningar och starter utanför tornets öppettider är en mycket ovanlig åtgärd. När kontrolltornet på Västerås flygplats haft stängt har annat regelverk varit aktuellt.

I stället för att genom kommunikationsradio anropa tornet och få tillstånd att utföra starter och landningar, så har piloterna kunnat följa en speciell procedur och ropat på tornets frekvens på kommunikationsradion vad piloten planerar att göra.

Tezz Tordsdotter Åkerman är flygplatschef och den som tagit beslut om att stänga flygplatsen för starter och landningar.

Hur kommer det sig att Västerås flygplats är helt stängd för starter- och landningar när tornet är stängt?

– Flygtrafiken på Stockholm-Västerås flygplats har sett på några år tillbaka vuxit och flera flygskolor, annat bruksflyg, allmänflyg och flygsportverksamhet har etablerat sig på flygplatsen och opererar numera i allt större del på tider då flygtrafikledningen är stängd.

– Flygtrafikledningens öppettider har utvecklats i motsatt riktning på grund av bemanningsproblematik, avsaknad av flygtrafikledare och ett komplext luftrum. Ansvarsfrågor för flygverksamheten på och delvis i luften runt en flygplats ligger på flygplatschefen. Som vd och flygplatschef är jag ytterst ansvarig för flygsäkerheten och skall därmed vid behov reglera verksamheten, säger Tezz Tordsdotter Åkerman.

Det är ju en ganska ovanlig åtgärd, flygen i luften hanterar ju ett stängt torn med det regelverk som finns. Hur ser du på att man är tvungen till att ta till denna åtgärd?

– Det är en självklar åtgärd att vidta fram till dess att vi har en flygtrafikledningstjänst som är anpassad efter den flygverksamhet som återfinns på flygplatsen. Åtgärden gäller inte den okontrollerade luften som uppstår då tornet är stängt utan infrastrukturen i form av start - och landningsbanor och möjligheten att nyttja dessa utanför tornets öppettider, förklarar Tezz Tordsdotter Åkerman.

Hur har verksamheterna på och kring flygplatsen drabbats av detta stopp?

– Åtgärden påverkar i nuläget möjligheter att starta och landa utanför flygtrafikledningens öppettider. Vi arbetar dock tillsammans med vår leverantör av flygtrafikledningstjänst för att på sikt säkerställa öppettider som korresponderar med den verksamhet som finns här på Stockholm-Västerås flygplats, säger Tezz Tordsdotter Åkerman.

Powered by Labrador CMS