
Finansanställda utsatta i arbetet mot kriminalitet
Bankanställd i Västerås vittnar om hotfulla situationer
Otrygga situationer i kundkontakter har blivit vardag för många i finansbranschen, rapporterar Dagens Industri. Anställda vittnar om en ökad press och hotfulla situationer kopplat till arbetet för att motverka finansiell brottslighet.
De finansiella bolagen är skyldiga att lära känna sina kunder och deras penningflöden. Men att få frågor om sin ekonomi i samband med kontoöppning eller låneansökningar möts inte sällan av ett kraftigt ifrågasättande. Situationen leder i vissa fall till och med till hot.
Hårdare klimat
Marie Brundin är kundtjänstmedarbetare på Nordea i Västerås. Hon som också är fackligt aktiv hör dagligen, från kollegor i branschen, om exempel på situationer där anställda råkat ut för otrevliga och aggressiva kunder.
– Det är ett hårdare klimat. Kunderna uttrycker sig på ett annat sätt i dag, säger Marie Brundin till Dagens Industri.