GRÖN. Färjan går på el.
GRÖN. Färjan går på el.

Elektrisk färja visades upp i Västerås vatten

I framtiden kanske vissa västeråsare tar sig till jobbet med eldrivna färjor

Publicerad
STYRE. Färjan kan styras med joystick, från land eller automatiskt.
STYRE. Färjan kan styras med joystick, från land eller automatiskt.

Torsdagen den 11 september låg en grön båt i hamnen vid den så kallade Kokplattan utanför Steam Hotel. Det var företaget Cstrider som demonstrade sin eldrivna färja. Västerås Tidning åkte med på en provtur tillsammans med ett sällskap från kommunen.

Elmotorerna är nästan helt tysta. Det surrar bara lite när färjan gör kraftiga svängar. Csriders grundare Tobias Husberg styr skutan med en joystick.

– Det är jag som är skeppare, säger han.

Tobias Husberg berättar att det är tekniskt möjligt att styra färjan från land. Den kan också köras helt automatiskt, vara självkörande. Många passagerare kanske inte skulle vara trygga med att åka ut på sjön utan personal. Att färjan är lättkörd underlättar däremot så att personalen kan hjälpa till med annat.

INTRESSERADE. Amanda Grönlund (KD), Samuel Stengård (KD) och Vicki Skure-Eriksson (C).
INTRESSERADE. Amanda Grönlund (KD), Samuel Stengård (KD) och Vicki Skure-Eriksson (C).

– Det är passagerarna du ska möta. Tänk flygvärdinna eller steward, säger Tobias Husberg.

Mullrar mindre

Fördelen med eldrift är att färjorna inte bullrar eller släpper ut avgaser. Om vissa persontransporter går att flytta från land till vatten kan det också göra att den kvarvarande trafiken på vägarna flyter bättre.

– Det kan ge mycket nytta för miljön, säger Tobias Husberg.

Elektrisk Finlandsfärja

Elfärjor finns i drift till exempel i Stockholms kollektivtrafik. Viking Line har planer på en elektrisk Finlandsfärja. Tanken med små färjor är att spara energi och pengar på sträckor där antalet passagerare är begränsat.

FÄRJEKARL. Tobias Husberg, Cstrider.
FÄRJEKARL. Tobias Husberg, Cstrider.

– Det går att skala till transportbehovet, säger Tobias Husberg.

Cstrider kom till Västerås på initiativ av de två teknikintresserade västeråsarna Sven Wikström och Per Halldorf.

– Mälaren är en tillgång för kollektivtrafiken. Det är dags att nyttja Mälaren mer, säger Sven Wikström.

– Det vore väldigt roligt om fler får möjlighet att se Västerås från sjösidan, säger Per Halldorf.

Flera kommunpolitiker följde med på provturen. Samuel Stengård (KD), ordförande i fastighetsnämnden, tycker att förslaget med elfärjor i Västeråsfjärden är intressant.

Färjevänner. Sven Wikström och Per Halldorf.
Färjevänner. Sven Wikström och Per Halldorf.

– Det blir billigare än att bygga en bro. Det här ska jag ta med mig, säger han.

Utöver att låta bygga nya färjor är det även möjligt att bygga om gamla färjor till eldrift. Men att göra om Elbafärjan till en ”El-bafärja” tror inte Samuel Stengård är aktuellt för tillfället.

– Jag tror att det är för stora kostnader, säger han.

Powered by Labrador CMS