
Digital biståndsansökan – en succé
I februari blev det möjligt för den som behöver ekonomiskt bistånd att göra sin månadsansökan digitalt på Västerås stads hemsida. Efter bara fyra månader hade 75 procent av hushållen som gör en månadsansökan använt den digitala tjänsten.
E-tjänsten infördes precis innan coronapandemin drabbade Sverige. Själva införandet hade inget med coronautbrottet att göra, men det skyndade på det hela:
– Planen var att införa e-tjänsten gradvis under våren, men vi öppnade upp för alla redan i mars, för att minska administration och köer i receptionen i inlämningstider, säger Linda Pousette, teamledare.
Eftersom den sökande kan fylla i all information innan mötet med handläggaren, kan nu hela mötestiden ägnas åt att prata om personens väg till självförsörjning. I förlängningen hoppas kommunen att det kommer att snabba på tiden för personer att komma ut i egen försörjning.
Västerås stad säger också att det blivit enklare att komma i kontakt med sin handläggare på grund av den nya e-tjänsten.