ANNONS

Svensk GGR klättrar 6% på årsbasis under Q1 2022 men faller från årsslutssiffrorna

Den svenska spel- och spelbranschens återhämtning från covid fortsatte under årets första kvartal, då den totala försäljningen nådde 6,5 miljarder kronor (6,2 miljoner euro).

Publicerad

DET HÄR ÄR EN ANNONS FRÅN CASINO.SE

Preliminära resultat från Spelinspektionen visar att Sveriges 66 licensierade betting- och kasinooperatörer tillförde 4,1 miljarder SEK (392 miljoner euro) i omsättningsintäkter under kvartalet, vilket var en ökning med 6 % jämfört med första kvartalet 2021 och en ökning med 4 procent under samma tid. förra året för de casinon som finns med på casino se.

Även om det mestadels var detsamma som fjärde kvartalet 2021, sjönk intäkterna från sportspel något mellan tremånadersperioderna. Detta är en fortsättning på en trend som ledde till att Sveriges spelmarknad tjänade 3,92 miljarder kronor (375,9 miljoner euro) 2021 istället för 4,19 miljarder kronor (401 miljoner euro).

Å andra sidan förlorade statliga lotteri- och spelautomater 12,5 % av sina inkomster från det sista kvartalet föregående år, från 1,6 miljarder kronor till 1,2 miljarder kronor (1,6 miljoner euro till 114 miljoner euro). Det går dock inte att beräkna hur mycket som faller bort från svenskar som spelar på casino utan svensk licens.

Samma sak gäller för Casino Cosmopol, som drivs av staten och som såg sina intäkter minska från 144 miljoner kronor (13,7 miljoner euro) till 103 miljoner kronor (9,8 miljoner euro), eller 28 procent.

Men detta var fortfarande ett stort steg framåt för statligt stödda kasinospel, som inte tjänade några pengar under det första kvartalet 2021 på grund av covid-19-reglerna.

Landbaserade kasinon såg också ett stort hopp i intäkter från Q1 2021 till Q4 2021. Intäkterna gick från 5 miljoner SEK (470 000 €) till 39 miljoner SEK (3,7 miljoner €), vilket är en ökning med 87 procent, men den minskade med 37 procent från Q1 2021 till Q4 2021.

Slutligen sjönk försäljningen av det nationella lotteriet med 3 procent till 863 miljoner kronor (83,7 miljoner euro) från 889 miljoner kronor (85,2 miljoner euro) i slutet av 2021, men den var ungefär densamma från föregående års 860 miljoner kronor (€ 82,4 m).

Spelinspektionen sa också att antalet självexkluderade kunder ökade med 6 procent från föregående kvartal till över 3 000. Det är 6,4 miljoner människor som satsar på den svenska marknaden som helhet.

Hur den globala marknaden ser ut

Den globala spelmarknaden växte från 287,43 miljarder USD 2021 till 456,61 miljarder USD 2022 med en sammansatt årlig tillväxttakt (CAGR) på 58,9 procent. Kriget mellan Ryssland och Ukraina störde chanserna till global ekonomisk återhämtning från covid-19-pandemin, åtminstone på kort sikt.

Kriget mellan dessa två länder har lett till ekonomiska sanktioner mot flera länder, stigande råvarupriser och störningar i leveranskedjan, vilket påverkar många marknader över hela världen. Spelmarknaden förväntas växa till 840,29 miljarder dollar 2026 vid en CAGR på 16,5 procent.

Märkesautomater blir allt mer populära inom spelbranschen. Märkesautomater är licensierade onlinecasinospel byggda kring universellt populära ämnen som filmer, TV-program, musik eller böcker. Varumärkeslojalitet drar kunderna till att prova slotspel som kretsar kring deras favoritkaraktärer.

Varumärken som inspirerat onlinespelautomater lockar tillfälliga spelarna, även de med liten erfarenhet och intresse för spelautomater, eftersom de skapar en kontakt med spelarna på grund av deras förtrogenhet med karaktärer på slots, vilket ökar trafiken på spelautomaterna. Märkesautomater baserade på Game of Thrones, Westworld, Batman och Jurassic Park är några av de mest populära märkesautomaterna.

Powered by Labrador CMS