ANNONS

Så har spelkulturen förändrats i Sverige de senaste tio åren
Från mobilskärm och e-sportboom till rekordomsättning och striktare regler.
Annon från Gamblingcabin.se
Svenskarnas relation till spel - digitala såväl som analoga - har gjort en totalvändning sedan mitten av 2010-talet. Mobilen har blivit den naturliga spelarenan, e-sporten har fått idrottsstatus och den reglerade onlinemarknaden slår nya omsättningsrekord. Samtidigt som verktyg för självavstängning och insatsgränser numera är standard.
Här är de viktigaste pusselbitarna som format spelkulturen under det senaste decenniet.
Regleringen ritade om marknaden
Den 1 januari 2019 sjösattes den nya spellagen som tvingade alla kommersiella bolag att söka svensk licens. Enligt Spelinspektionens årsredovisning omsatte licensierade aktörer upp mot 28 miljarder kronor för 2024, upp knappt tre procent från året innan.
Samtidigt har Spelpaus.se - där spelare kan stänga av sig från allt licensierat spel - vuxit stadigt. I januari 2025 var runt 120 000 svenskar avstängda, en sexdubbling jämfört med tjänstens första år.
Mobilen tog över vardagsspelandet
När Internetstiftelsen jämförde plattformar i rapporten Svenskarna och internet 2024 svarade en klar majoritet av spelarna att mobilen är deras vanligaste spelenhet, långt före dator och konsol.
Spelbolag har därför prioriterat BankID-inloggning och Swish-betalningar som kräver minimalt med klick, medan appar och gratisspel som Wordfeud och Pokémon GO fortsätter att dominera pendlarkulturen.
E-sporten kliver in
2023 röstades Svenska E-sportförbundet in som fullvärdig medlem i Riksidrottsförbundet, vilket öppnar dörren för statliga bidrag och framtida landslag. Västerås märker trenden lokalt: Bright Esports Arena på Erikslund fyller nu schemat med organiserade CS 2- och Fortnite-träningar flera kvällar i veckan.
Och parallellt har bettinginnehåll flyttat in i e-sportsändningarna där skribenter leverar speltips inför stora LAN-turneringar. För publiken betyder det att matchupplevelsen nu ofta börjar med en snabb inför-koll lagom till live-streamen på Youtube eller Twitch.
Spelutveckling växer som exportgren
Sverige är inte bara en spelnation utan även en stark producent - både för datorspel och utveckling av slotmaskiner för casinon online. Dataspelsbranschens Game Developer Index 2024 rapporterade intäkter på nästan 35 miljarder kronor för svenska spelbolag under 2023 och är mer än exportvärdet för både kläder och järnmalm.
Sysselsättningen passerade 8 000 helårsanställda och kompetensbrist fortsätter att driva upp lönerna i branschen.
Brädspel återtar scenen
Samtidigt som digitala titlar exploderat har analoga spel fått en renässans. När TT granskade utvecklingen förra året beskrev brädspelsföretag en “stark efterfrågan i hela landet”, något som förstärktes av pandemins sociala restriktioner.
HUI Research utsåg dessutom sällskapsspelet till Årets julklapp för två år sedan, vilket gav hobbybutiker och kaféer med spelhyllor ett tydligt publiklyft.
Hårdare ansvar & Anti Money Laundering
Folkhälsomyndighetens nationella Swelogs-studie visar att omkring 3 procent av befolkningen befinner sig i riskzonen för spelproblem - en andel som legat relativt stabil trots marknadens tillväxt.
Myndigheten menar att obligatoriska förlustgränser och 60-minuters reality checks hos alla licensbolag är centrala orsaker till att kurvan inte sticker iväg.
Spelinspektionens nya AML-vägledning (feb 2025) kräver mer granular transaktionsdata och tätare kundkontroller. Myndigheten följer EU:s kommande förordning men har ännu inte krävt realtidsrapportering.