ANNONS Västmanlands Teater
RAPPT BRITTISKT RÄTTEGÅNGSDRAMA – Ett maktspel på liv och död
En liten flicka från en välbärgad familj har brutalt mördats. Utanför rådhuset skanderar pöbeln om att hänga förövaren Sally Poppy - och hennes manlige medbrottsling har redan hängts. Men den unga Sally hävdar att hon är gravid, vilket skulle innebära att hon inte kan dömas till döden. För att fastställa saken kallas 12 husmödrar in.
Annons från Västmanlands teater
Så berörande smärtsamt. Hämndlystnad, utnyttjande och kärlekslöshet. Tro hellre på struntprat än fakta. Väl värt att se. Vår teater är bäst!
Publikkommentar
Himlavalvet är skriven av den engelska dramatikern Lucy Kirkwood som bl a varit inblandad i Succession och Skins, båda två internationellt framgångsrika tv-serier. The Welkin, som föreställningens originaltitel lyder, hade sin urpremiär på National Theatre i London 2020.
Pjäsen utspelar sig 1759 i Suffolk, och ger en inblick i ett 1700-tals England – ändå med tydliga kopplingar och kommentarer kring vår samtid. Den ger perspektiv där vi utan att skriva någon på näsan belyser utmaningarna med demokrati och hur vi människor förhåller oss till makt. För hur fastställer man en graviditet i en tid då det inte uppenbaras blå streck på stickor, och då kunskapen om kvinnans anatomi är ytterst begränsad? Där det dessutom finns bakomliggande agendor till att vilja rädda respektive bestraffa den dömde? I ett mindre samhälle, där mer eller mindre alla känner alla, blir intrigerna ett faktum när de tolv kvinnorna ska enas kring ett utfall.
Himlavalvet har ett slags klassikerkvalitet, där publiken hela tiden undrar hur det ska gå. Här finns utrymme för reflektion, skratt som fastnar i halsen, gliringar mot överheten och skarpa kommentarer kring maktstrukturer – inte minst gällande kvinnofrågor.
Det var en fantastisk och drabbande föreställning! Jag blev golvad av Cicilia Sedvalls och Elina Norén Sandbergs insatser på scenen. Tack!
Publikkommentar
Med sina 15 skådespelare är Himlavalvet en storsatsning, och har möjliggjorts genom ett samarbete med Örebro Teater. Efter spelperioden i Västerås, där den också haft Sverige-premiär, flyttar produktionen vidare till Örebro.
Man gick från teatern alldeles uppfylld av allt man sett. Otroligt bra gjort!
Publikkommentar

