ANNONS

Över hälften av konsumenterna överger köpet utan en rabattkod

Mer än 50 procent av konsumenterna överger sina köp om de inte hittar en rabattkod, säger PromoCodius-experter.

Publicerad

DET HÄR ÄR EN ANNONS FRÅN PROMOCODIUS

Kuponger är nu en central del av vår vardag. Vi har alla erfarenhet av rabatter som erhålls i butiken, 50 procent rabatt på en annan köpt produkt, eller kuponger riktade till våra nästa köp av en ny kollektion.

På Internet har denna metod också blivit vanligare och fått ytterligare uppskattning, eftersom konsumenter regelbundet letar efter bra erbjudanden. Enligt en studie från 2023 av experterna på Promocodius hade sju av tio webbanvändare använt en rabattkod och 60 procent hade avstått från köpet eftersom de inte kunde hitta en lämplig rabattkod.

"Rabattkoder som en del av en marknadsföringsstrategi online är faktiskt ett utmärkt sätt att öka försäljningen, så länge som kuponger kombineras med andra aktiviteter som en del av en ordentlig och etablerad marknadsföringsstrategi", konstaterar Alisa Sklyarova, PromoCodius projektledare.

Kampanjkuponger och rabattkoder ökar försäljningen

Rabattkoder är ett användbart verktyg för onlinehandlare som ökar försäljningen och kundlojaliteten. Enligt en undersökning producerad av Promocodius.com är mer än 53 % av konsumenterna redo att överge sina varukorgar om de inte hittar en lämplig rabattkod. På grund av detta ökar rabattkoderna i en rasande fart.

Ledande online-återförsäljare som Amazon, eBay och Shopify vet detta väl. Amazon erbjuder till exempel många exklusiva förmåner varje år, såsom reakoder, kuponger och erbjudanden. Vissa erbjudanden kan innehålla ytterligare funktioner som delbetalningar, fri frakt eller ytterligare rabatt. Andra stora nätbutiker fungerar på liknande sätt.

Skäl att använda kuponger i din marknadsföringsstrategi online

Det finns många anledningar till att använda kuponger i en onlinebutik, varav de tre viktigaste är:

  • Ökande trafik

  • Ökande försäljning

  • Öka kundlojaliteten

Rabattkuponger hjälper onlineåterförsäljaren att bli medveten om potentiella kunder, få gamla kunder tillbaka till sajten och övertyga tveksamma kunder att beställa. Enligt PromoCodius analys är konverteringsgraden för nätbutiker som använder kuponger 7 procent, medan den för andra endast är 0,2 procent. Så det är värt att överväga kuponger!

När priserna på produkterna beräknas med en kupong måste butiken i förväg överväga de rabattkoder den använder – och vilken strategi som ska användas för att öka försäljningen med metodiska medel. Användningen av kuponger bör inte vara den enda marknadsföringsåtgärden, men experter rekommenderar att du kombinerar det med andra marknadsföringstekniker online.

Det måste också förstås att handlingen ska ske i enlighet med varumärkets image. Ett varumärke känt för sina topprodukter bör vara försiktiga, eftersom det är svårt att föreställa sig ett lyxmärke som erbjuder flera rabattkuponger.

promocodius.com är en onlineplattform som erbjuder aktuella kuponger, erbjudanden och rabatter för tusentals välkända och ledande återförsäljare. Grundades 2016. Verksamma i Ukraina, Tjeckien, Polen, Slovakien, Rumänien, Sverige, Danmark, Finland, Norge, Spanien, Mexiko, USA, Turkiet.

Powered by Labrador CMS