ANNONS

Digitala seniorer – hur lokala program överbryggar teknikklyftan

Trots att Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder saknar en stor andel av de äldre den digitala kompetensen som krävs för att använda viktiga samhällstjänster. Det påverkar rätten till delaktighet, trygghet och självständighet i vardagen.

Publicerad

Annons från Leovegas.com

För att bryta mönstret har många kommuner och regioner tagit egna initiativ. En rad konkreta insatser har sjösatts för att stärka de äldres digitala delaktighet, allt från surfcaféer och utlåning av teknik till personligt stöd genom digitala fixare.

En generation som halkat efter

Digitalt utanförskap är mest utbrett bland de äldsta i befolkningen. Trots att 95 procent av svenskarna använder internet är motsvarande siffra bland pensionärerna cirka 85 procent, tio procentenheter lägre än befolkningen i stort. Bland personer över 76 år saknar nästan var tredje tillgång till, eller kunskap om, digitala tjänster.

Många uppger att tekniken känns främmande eller skrämmande. Det gäller bland annat den väldigt, för vardagen viktiga, tjänsten BankID. Tjänsten är fundamental för att Sveriges invånare ska kunna fungera i vardagen. Det kan handla om allt från att genomföra betalningar utan kontanter till att logga in på vårdtjänster och se receptbelagda läkemedel från läkare.

Kommunernas insatser för digital inkludering

Runt om i landet har kommuner börjat arbeta systematiskt med att erbjuda stöd till äldre som vill bli mer digitalt självständiga. Enligt Socialstyrelsen erbjöd 82 procent av kommunerna någon form av digitalt stöd till äldre år 2024. Många kommuner satsar på IT-caféer och surfcaféer. Där får de äldre handledning i en social miljö. I Västerås har en digital handlingsplan som sträcker sig mellan 2024 och 2027 tagits fram och den syftar delvis till att minska det digitala utanförskapet.

Bibliotek spelar också en viktig roll. Där kan seniorer låna teknisk utrustning såsom surfplattor, få individuell hjälp och delta i grundkurser. I Borås erbjuds till exempel utlåning av teknik kombinerat med utbildningsträffar och i Uddevalla arrangeras digitala berättargrupper med stöd från biblioteket.

Den här typen av lokala initiativ leder till ökad teknisk kunskap, gemenskap och trygghet. När äldre får prova på digitala verktyg i ett tempo som anpassas till dem, ökar självförtroendet. Därmed vågar de använda tekniken även på egen hand och de blir mer självständiga.

Digitala fixare är ett populärt stöd i hemmet

Många kommuner har även börjat erbjuda digitala fixare till sina äldre invånare. Det innebär att pensionärer kan få hjälp med praktiska tekniska problem i hemmet. Det kan handla om att installera en router, skapa ett e-postkonto eller använda appar som 1177.

Hammarö kommun var tidigt ute och införde fixartjänsten för sina invånare som är över 75 år år 2022. Servicen blev snabbt populär och har fått positiva effekter både för äldre och hemtjänstpersonal. Andra kommuner har följt efter, bland annat Skara, Halmstad och Smedjebacken. I vissa fall är tjänsten gratis men ibland erbjuds den mot en mindre avgift.

Erfarenheterna är tydliga: äldre som får hjälp i hemmet blir mer självständiga, tryggare och ofta också mer motiverade att lära sig mer. När de blir mer självständiga kan de ta del av alla möjligheter som internet erbjuder, oavsett om det handlar om underhållning, samhällstjänster eller sociala kontakter.

Exempelvis spelar nästan 70 % av Sveriges befolkning över 65 år om pengar. De kan då välja att besöka ett exklusivt live casino där de kan spela i sällskap istället för att gå ner till den lokala bingohallen och därmed minska risken för sjukdomar under vinterhalvåret. Eftersom det finns flera svenska casinon som erbjuder spel med live dealer på svenska så försvinner språkbarriären. Detta är bara ett av många exempel på hur kommunernas insatser för att motverka digitalt utanförskap öppnar nya dörrar.

Regional samordning och samverkan med civilsamhället

Kommunerna är inte ensamma i arbetet med digital inkludering. Flera regioner har också bidragit genom att fungera som samordnare och finansiärer för lokala initiativ. Region Värmland har till exempel stöttat Hammarös fixartjänst. Det gjordes inom ramen för omställningen till Nära vård.

Samarbeten med civilsamhället och näringslivet spelar också en stor roll i att minska det digitala utanförskapet bland äldre. Som exempel kan Telias satsning "Mer Digital" nämnas. Där lär ungdomar upp seniorer i grundläggande digital användning. Projektet har genomförts i samarbete med flera kommuner och nått tusentals deltagare. 

Utmaningar som kvarstår för att motverka digitalt utanförskap

Trots många bra exempel finns det fortfarande hinder kvar. Runt 18 procent av kommunerna saknar ännu heltäckande digitala stödprogram för äldre. Det är också svårt att nå vissa grupper, särskilt de allra äldsta. Dessa personer kan ha kognitiva eller fysiska nedsättningar som gör det svårt att delta i kurser eller ta sig till bibliotek. För dem behövs riktade insatser genom hemtjänst eller anhörigstöd och för dem kan digitala fixare spela en viktig roll.

En annan utmaning är att många projekt drivs på tillfälliga bidrag. När finansieringen upphör riskerar verksamheten att försvinna trots att behovet ofta kvarstår. För att hela äldregruppen ska kunna känna sig delaktig i det digitala samhället behövs fortsatt samverkan, permanenta stödinsatser och alternativa vägar för dem som inte vill eller kan vara digitala. Ett digitalt Sverige ska vara till för alla – oavsett ålder.

Detta är en annons. +18, stodlinjen.se

Powered by Labrador CMS