Krönika: Den digitala marknadsföringslingon
I de flesta branscher och ämnesområden används en massa ord som känns obegripliga för den oinvigde och ibland även för den invigde.
Den digitala marknadsföringen är inget undantag så jag tänkte här passa på att förklara en del begrepp som just nu är populära och trendiga. Även om det inte är du som gör det rent praktiska med er digitala marknadsföring kan det vara bra att känna till begreppen.
• MarTech
MarTech är en förkortning för Marketing Technologies och används som ett samlingsnamn för verktyg och teknologier som förenklar och organiserar marknadsföring, prospekthantering, försäljning och rapportering. Exempel på dessa system kan vara integrerade verktyg för sociala medier, CRM, webbanalys, webbplatsinnehåll och marketing automation.
• Marketing automation
Marketing automation är precis som det låter ett begrepp som innefattar de processer, verktyg och mjukvaror som tillsammans skapar ett automatiskt flöde av marknadsföringsåtgärder utifrån ett i förväg uppsatt mönster. Syftet är att på ett tidseffektivt sätt via bland annat e-post, sociala medier och landningssidor hjälpa ett företag att både generera nya kunder och skapa regelbunden och kundanpassad kommunikation.
• Social selling
Social selling är väldigt enkelt förklarat en metod att via olika digitala plattformar, som till exempel LinkedIn, aktivt bidra med kunskap inom sitt expertområde för att på så vis skapa ett starkt personligt varumärke och ett brett kontaktnät med potentiella kunder och partners. Liksom marketing automation har social selling blivit ett populärt arbetssätt på senare tid då många företag testar sig fram för att effektivisera sitt säljarbete. Som med mycket annan marknadsföring finns det en del vanliga fel som begås, det vanligast vid försäljningsförsök via LinkedIn är att säljare skickar kontaktförfrågningar till okända och sedan direkt följer upp med ett standardiserat säljmeddelande. Det förfaranden är varken social selling, genomtänkt eller bra.
• Pillar page
Pillar page är ett begrepp som används av sökmotoroptimerare och innefattar en samlingssida med rikligt med bred information och inspiration kring ett ämne. Som namnet antyder byggs innehållet på höjden via olika sektioner och block för att kunna presentera mycket text som ändå blir överskådligt för besökaren. Utöver externa länkar skapas en stark länkstruktur genom länkar till sidan från ett stort antal undersidor med relaterat innehåll från webbplatsens blogginlägg och nyheter.