ÄNTLIGEN PREMIÄR. Lördag 12 mars är det, ett år försenat, dags för premiären av Västmanlands Teaters storsatsning ”Asea – här kommer framtiden!”. Foto: Therés Stephansdotter

”Det är stort och mäktigt”

Asea byggde Västerås. Det har Västmanlands Teater nu byggt en föreställning om. Om en vecka är det dags för en elektrisk premiär. – Det är Västerås dna som vi tittar in i, säger regissören Niklas Hjulström inför premiären av ”Asea – här kommer framtiden!”.

Publicerad

Västmanlands Teater har under de senaste åren skapat flera föreställningar som utgår från västmanlänningarnas egna historier och erfarenheter.

Nu har turen kommit till Asea.

Det är en berättelse som sträcker sig över hundra år och som skildrar livsöden baserat på minnen som levt vidare från de som verkade här i Västerås och övriga länet och vars liv präglades av industrijätten.

Det var med andra ord ett digert material som manusförfattaren Jerker Beckman lämnade över till teaterchefen och regissören Niklas Hjulström.

Teaterchefen Niklas Hjulström är regissör till Västmanlands Teaters storsatsning ”Asea – här kommer framtiden!”. Foto: Västerås Tidning/Arkiv

Publiken kommer att få väldigt mycket teater för pengarna

– Jesper har gjort ett stort forskningsarbete och manusmaterialet jag fick var väldigt långt och hade nog kunnat motsvara en föreställning på åtta timmar, berättar Niklas Hjulström när Västerås Tidning får en liten pratstund med regissören mellan de sista finslipningarna inför den stora premiärkvällen nästa lördag.

Efter mycket arbete är grundmanuset till ”Asea – här kommer framtiden!” nu komprimerat – men fortfarande oerhört rikt.

– Föreställningen är omkring tre timmar, publiken kommer att få väldigt mycket teater för pengarna, understryker Hjulström.

Hur är föreställningen upplagd?

– Den första akten fokuserar på tiden från Aseas bildande fram till andra världskriget. Under den andra akten är det mycket fokus på att skildra människorna och ett Västerås som växer och hur man anträdde vägen mot någon slags globalisering.

Foto: Therés Stephansdotter
Foto: Therés Stephansdotter

Vi är på upploppet nu och bara står och stampar för att få möta publiken

Känslan så här en knapp vecka innan premiären?

– Det är lite både och. Å ena sidan är det många scener som var klara redan förra året när vi repeterade som mest (premiären var tänkt till den 19 mars 2021, men sköts fram på grund av pandemin, reds. anm.). Å andra sidan är det andra delar där vi dels har ändrat om hela den musikaliska formen och där Västerås Kammarkör verkligen sliter för att komma ifatt.

– Men den allmänna känslan är att vi verkligen är på upploppet nu och bara står och stampar för att få möta publiken.

Vad har varit roligast med arbetet?

– Det har varit väldigt roligt just att skapa hela väven och fresken där vi tillåtit oss att ha ganska mycket olika former och uttryck. Vissa delar är ren berättarteater, som runt en lägereld, medan andra delar använder hela teaterns rum. Det är en otroligt visuell föreställning, stor och mäktig. Det är ju Västerås dna som vi tittar in i, avslutar Niklas Hjulström.

Foto: Therés Stephansdotter×1 / 2Visa bildtextBild 1 av 2
Powered by Labrador CMS