”Alla vi med någon form av marknadsansvar har sedan länge blivit erbjudna en artikel om vi köper en annons i vissa, enligt mig, icke etablerade branschtidningar. Något jag alltid avböjt”, skriver Staffan Braw.

Krönika: Journalistik – produktplacering eller ren reklam?

Översvämningar, gigantiska skogsbränder och andra klimatvarningar samtidigt som knäppgökar vinner politiska framgångar i världen. Klyftor och utanförskap ökar samtidigt som vi har bombdåd och skjutningar som aldrig förr i Sverige. Inte undra på att man grubblar ibland. Då är det skönt att bara kunna få reflektera över något mindre viktigt. Något så banalt som frågan i rubriken till exempel.

  • Publicerad 12:52, 20 nov 2019

Som mediaköpare måste vi först välja media utifrån målgrupp och vilket problem vi vill lösa.

Som gammal reklamare kan jag inte låta bli att notera en tämligen stor förändring i hur traditionell media hanterar information om kommersiella företag och produkter. Inte vet jag om det bara beror på att sociala media har ritat om kartan eller om det har med en ny generations journalister eller deras allt knappare resurser att göra? Någonting har i alla fall hänt de senaste 10–20 åren. Och jag säger inte att det är fel. Tvärtom i vissa avseenden, även om den berömda pendeln många gånger hamnar väl långt ut. Däremot ser jag inte konsekvensen alla gånger.

Till att börja med: Alla vi med någon form av marknadsansvar har sedan länge blivit erbjudna en artikel om vi köper en annons i vissa, enligt mig, icke etablerade branschtidningar. Något jag alltid avböjt. Trovärdigheten för såväl det redaktionella och därmed också för annonserna blir för låg. Min definition av reklam är att du köper ett utrymme (i tidning, på nätet eller i tv osv) där du själv väljer och formulerar ditt budskap medan pr (public relations) är när du får andra att prata om dig eller dina produkter. En köpt artikel … ja, du hör själv.

En annan form av gratistidning är den du läser nu och även dess modertidning. Att det sällan blir något djuplodande granskande av politiker och andra har dessa tidningars läsare inget problem med och har aldrig haft. Eftersom dessa tidningar går till ”alla”blir det lite lättsammare och en lite mer positiv ton vilket många verkar gilla. Förvisso kan det ibland vara svårt att veta om till exempel bilartiklarna är annons eller artikel, men ändå. I mina ögon finns det ändå någon slags ”journalistisk heder”.

Det gör det såklart i än högre grad i prenumererade dagstidningar också. Det är ju vad dessa vinner sina läsare på: Att ifrågasätta stadsledningens resor till Cannes eller att belysa användandet av narkotika på stadens krogar, varav jag personligen ser det sistnämnda som ett gigantiskt mycket större problem.

Det är bra och behövs, även om det kanske är här jag ser den största svängningen. Jag har heller ingenting emot denna, men blir ändå förvånad att i en redaktionell rubrik kunna läsa HTH:s egna citat ”Vi kommer att ha Västerås snyggaste butik”. Till och med på framsidan kan vi läsa att Hemköps nya butik är toppmodern. Föga överraskande 2019 kan jag tycka, även om det bara är en kvartersbutik. Någon vecka tidigare skrevs om stadens Ica-butiker, men då ”granskande” om hur mycket de tjänade. Konsekvens, vet inte?

Undrar också om konsekvensen i TV4:s olika program. Till exempel i ”Expeditionen” ser vi klart och tydligt att alla deltagare verkar vandra i kängor från Salomon. Vad de har för märken på sina jackor är mycket svårare att förstå för där är de flestas logor dolda med en tejpbit. Klart att det handlar om produktplacering och pengar, men det blir lite väl tydligt och trovärdigheten sjunker. I deras nyhetssändningar syns inga tejpbitar på jackor eller kepsar.

Kanal 5 och Sofias änglar är däremot konsekventa i överkant. En fantastisk programidé där folk och familjer i svåra situationer erbjuds en hjälpande hand. Att då sitta och se loggor på varenda paket som öppnas, på varenda handverktyg eller skruvlåda, på varenda hantverkares jacka och/eller byxa och på varenda firmabil som passerar blir till slut patetiskt. Den programidén är värd så många tittare att den kan bära sig på bara annonsintäkter. Vilket självklart vore helt okej.

Diskussionen gällande influencers och deras trovärdighet fördjupar jag mig inte i. Det är klart, efter att ha överhört en influencers granne som noterade fem–tio taxi- och budbilar per dag med kassar och kartonger till influencern, så kan jag ju ändå som old school undra lite. Men det är upp till var och en.

Summa summarum: Media (inte alla) behövs av många olika anledningar och gör ett fantastiskt jobb. De har olika roller, olika målgrupper och måste såklart finansieras på något sätt. Som konsument kan vi i samma mening gnälla över såväl tv-licens som mycket reklam i kommersiella kanaler. Som mediaköpare måste vi först välja media utifrån målgrupp och vilket problem vi vill lösa. Sedan får vi bestämma om vi ska annonsera, produktplacera eller försöka få andra om prata om oss i traditionella eller i sociala media. Sedan börjar själva jobbet. Lycka till!

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Ändrar produktionen – för att hjälpa vården

Västeråsföretaget: "Redo att tillverka 100 visirhållare per dygn" Västeråsföretaget Rapid-3DLab ställer om under coronakrisen. För att hjälpa hjältarna som sliter inom vården är de nu redo att starta en produktion av visirhållare – som dom sedan ska donera till...söndag 5/4 20:54

Hälla får ännu en ny butik – spabutik öppnar trots tuffa tider

Ägaren: ”Ändå rätt läge att satsa” Hälla handelsområde är på väg framåt igen med stora kliv. Nu har ännu en nykomling slagit upp sina portar – Viskan Spa Center. – Vi satsar trots dessa tider och som en del av detta så kommer vi till...söndag 5/4 14:44

"Behovet hos små och medelstora företag är stort och akut"

• Lanserar nytt lån • Miljarder från regeringen Den pågående krisen påverkar många av Västmanlands små och medelstora företag kraftigt. Uteblivna intäkter slår hårt mot företagen som behöver se över sin likviditet och finansieringssituation. För...fredag 27/3 7:43

Västerås tillåter butiker att ha gatuförsäljning

Som ett led i att stötta det lokala näringslivet under coronapandemin får butiker ha försäljning utanför butiken utan att betala avgift till Västerås stad. Det hela är ett försök som gäller från 26...torsdag 26/3 19:19

SMAKFULLT

Enkelhet i fokus vid kajen: "Omtanke om råvaran"

Brasseriet Kajplats 9, K9 i folkmun, fint beläget vid Tullhuskajen vid Mälaren slog upp sina portar 2012 och har sen dess varit en välbesökt restaurang med inriktning mot fisk och skaldjur.söndag 15/3 9:49

Mr Mango har växt ur sin foodtruck på mindre än ett år

Nu är matstället redo för nya utmaningar: ”Vill ta de chanser som dyker upp” Från början var det mest tänkt som ett roligt extrajobb på sommaren. Men gänget bakom foodtrucken Mr Mango fick snabbt tänka om. Efter påsk kommer de att finnas på tre ställen i Västerås. Och...lördag 14/3 9:08

Nu har Västerås hetaste restaurang öppnat

Nytt koncept i stan – tillaga maten själv vid bordet I torsdags uppdaterades Västerås citys restaurangkarta med ytterligare en markering. Blackstone Steakhouse slog upp sina portar på Sturegatan i Sibyllas gamla lokaler. Västerås Tidning kikade in...torsdag 20/2 19:30

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 23/2 20:10

E-TIDNING