Sommarturné. Merchsweden gör en turné i sommar med en motorburen pop up-butik. Turnén började på Aseatorget i Västerås.

Företagarinfluencern om hemligheten bakom succén: "Alla är som kakor"

Att den 22-årige västeråsaren Fredrik Rinaldo har gått från klarhet till klarhet med sitt Merchsweden kan ingen förneka, men hans livsresa som entreprenör grundar sig i själva verket i en lek som han utvecklat sedan barnsben. ”Det finns ingenting jag går igång på mer än en tävling”

Publicerad

2017 grundades Merchsweden UF av Fredrik Rinaldo och Mickel Wallentin på Grillska gymnasiet. Duon vann SM i Ung Företagsamhet och tog hem en ärofylld fjärdeplats i VM. När UF-perioden var över omvandlades Merchsweden till ett riktigt företag som under 2022 hade en omsättning på 25 miljoner kronor.

Under åren som gått har Fredrik Rinaldos ursprungliga medgrundare Mickel Wallentin hoppat av och han har byggt upp ett starkt team med Melker Bergqvist, Johan Lönnberg och Ludvig Brännström.

– Jag ser oss som ett kärnteam, jag kunde inte ha bett om bättre kollegor. Ofta känns det som att jag får för mycket cred, det är jag som säljer in min vision och dom hjälper mig förverkliga den. Jag skulle inte vara där jag är idag utan bra personer runt mig, säger Fredrik Rinaldo.

Hans ambition är att skapa en så utvecklande och utmanande arbetsplats så att medarbetarna inte känner ett behov av att söka sig vidare till andra jobb.

Jag har alltid haft en dragning till att skapa och utföra saker, att driva projekt. Och jag har alltid varit intresserad av sälj. Alla de saker jag har haft en naturlig fallenhet för har jag genom hela livet fått positiv respons för, och på så sätt utvecklat de egenskaperna ännu mer

– Jag vill ta med dom på hela den här resan.

Fredrik Rinaldo är född i Karlskrona men familjen flyttade till Västerås när han bara var ett år gammal.

– Jag har bott med mamma, pappa och två bröder på Stohagen hela mitt liv. Jag är mellanbarn.

Första skolan var Fridnäs, därefter Fryxellska och slutligen Grillska gymnasiet.

– Jag tror inte att det blir nåt mer plugg för mig, konstaterar den driftiga 22-åringen.

Ingen av Fredriks föräldrar är egenföretagare, men han är övertygad om att grunden som entreprenör lades redan när han var barn.

– Om vi säger att alla människor är kakor. Vi alla har ungefär samma basingredienser, sedan har vi olika smaksättare och topping som är de saker vi har en naturlig fallenhet för och som särskiljer oss från varandra. Jag har alltid haft en dragning till att skapa och utföra saker, att driva projekt. Och jag har alltid varit intresserad av sälj. Alla de saker jag har haft en naturlig fallenhet för har jag genom hela livet fått positiv respons för, och på så sätt utvecklat de egenskaperna ännu mer.

Han beskriver det som en barnsligt nyfiken lek som nu har utvecklats till entreprenörskap.

– Jag har nog aldrig berättat det i en intervju, men när jag var liten hade jag en obsession för att leta efter mynt. Jag gjorde det både runt kassorna på affären och när vi var på Östra Holmen för att bada. När alla andra lekte och badade kunde jag inte hålla mig från golvet vid kiosken, för där låg det alltid pengar. Det var så jag lekte som barn, den leken har jag fortsatt med och utvecklat och nu när jag är vuxen kallas det för entreprenörskap.

Starkt team. Fredrik Rinaldo slår fast att företaget inte skulle vara lika framgångsrikt utan teamet som arbetar där.

Under intervjuns gång blir det tydligt att det som lockar mest inte är pengarna, utan utmaningen och tävlingen som i sin tur resulterar i framgång. Det var just ambitionen att vinna som gjorde att han sökte till Grillska vid gymnasievalet.

– Jag började där av en anledning och det var för att de har en bra UF-utbildning och jag ska vinna SM i UF, det bestämde jag mig för redan när jag gick i åttan.

Fredrik konstaterar att han redan på gymnasiet hade ett stort försprång då han försökte starta sitt första företag flera år innan UF-företaget grundades.

– Det var väl typ mitt 20:e projekt, så det var egentligen inte rättvist att jag skulle tävla mot dom, då jag drivit hemsidor och försökt starta upp företag i flera år.

Vad tror du är nyckeln till framgången?

– Jag har aldrig brytt mig så mycket om affärsidén, jag tror att det har mer med utförandet att göra. Jag brukar säga det till mitt team att om ingen vill ha skor imorgon så är det skitsamma, för vi är inte bra på skor, vi är bra på att utföra, vara kreativa och tävla. Med den grunden kan vi ge oss in i vilken bransch som helst och utmana.

– Jag brinner inte för sneakers och kläder, jag brinner för business, utveckling och entreprenörskap.

Från början, trodde du då att det skulle växa sig så stort?

– När vi var UF-företag sa jag att om två år ska vi omsätta 10 miljoner, vilket vi gjorde. Så ja, jag trodde det. Jag har en enorm självtro utan rimlig proportion, när jag sätter upp mina mål försöker jag att inte tänka på vad som är rimligt och vad som går att göra, utan vad jag vill göra och så utgår jag från det.

Merchsweden är väldigt aktiva på TikTok och har mer än 403 000 följare. På kontot visar de allt från det dagliga arbetet, kommande projekt och samarbeten med några av Sveriges största kändisar. De har även livesändningar där Fredrik och hans team kan kommunicera direkt med följarna.

– Arbetet med sociala medier är en extremt medveten strategi. Har man möjligheten att skapa eget content som flyger på sociala medier så är det som att bli sin egen influenser och varumärke, vilket är ovärderligt.

Merchsweden agerade fort när TikTok växte som fenomen och lägger ut minst två videos om dagen. Till en början var det inte sjävklart att synas framför kameran, men nu är både Fredrik och hans kollegor väldigt naturliga och bekväma i blickfånget.

Det talas ofta om mycket hat på sociala medier, är det något ni har märkt av?

– Det är extrema mängder näthat, men även extremt mycket positivt. Jag lyssnar inte på folks åsikter om oss som personer, för de kan omöjligt veta hur vi är som personer och därför kan de inte döma mig, vare sig positivt eller negativt.

Fredrik konstaterar att kritik inte är att likställa med hat.

– Om vi har gjort en miss tycker vi att det är viktigt att kunna brösta det och konstatera att det kanske inte gick så bra. Vi vill vara transparenta.

Vilka är dina främsta styrkor respektive svagheter?

– Jag är lite up and down och är väldigt energidriven, så om jag känner mig omotiverad och har en dålig dag kan det lätt bli så att jag inte pushar igenom så mycket. Jag är bra på att måla upp en vision och målbild, att tänka utanför boxen. Sedan är jag otroligt bra på att hantera press. En annan styrka är att jag är bra på att lita på folk.

Vad gör dig genuint lycklig?

– Jag älskar att skämma bort personer jag tycker om, familj, vänner och kollegor.

Vad gör dig arg?

– Att förlora, jag är en tävlingsmänniska och det finns ingenting jag går igång på mer än en tävling. Sen gillar jag inte att bli sviken, eftersom jag har så lätt att lita på människor har jag gått på en del minor, men jag har också vunnit otroligt mycket på att lita på andra människor.

Hur ser du på framtiden?

– Framtiden är ljus. Vi är inne i en lite tuffare period just nu och vi märker att folk är mer försiktiga med sina pengar. Men, jag är 22 år gammal, jag vill driva företag med mitt team för resten av livet och det är mitt långsiktiga mål. Vi vill försöka omsätta 100 miljoner 2025, då är jag 25 så det känns rimligt.

– Vi vill försöka bygga ett miljardföretag, om det sen har med skor att göra får tiden utvisa, idag är vi i princip lika mycket medieföretag som skoföretag och det finns otroligt mycket affärsmöjligheter inom populärkulturen där vi redan är.

I sommar åker Fredrik Rinaldo och hans team runt med en lastbil som fungerar som en pop up-butik. Flera dagar i veckan besöker de olika svenska städer.

– Förra sommaren hade vi en pop up-butik i två veckor på Gotland. Vi sålde för en miljon ungefär och det var något vi ville göra om, men kringgå allt det krångel som det innebar med en egen butik. Så nu har vi jobbat intensivt med att söka tillstånd i flera olika städer.

Fredrik poängterar att även fast företaget går från klarhet till klarhet gör han det inte för pengarna.

– Visst, det kan se glassigt och flådigt ut på sociala medier. Men jag är inte inne i det för något annat än utmaningen och tävlingen, det är utmaningar som kittlar. Pengar är bra och kul, absolut. Men i slutet av dagen gör ett överflöd av pengar inte en människa lyckligare. Alla siffror du har hört mig säga är mer som ett mättal, för det blir ett tydligt sätt att mäta framgång.

Powered by Labrador CMS