Box of får fart på nätverkandet i Västerås
Västerås Tidning är idag mycket mer än bara en tidning. Med byrån Box of är ett naturligt steg taget mot att bli ett heltäckande mediehus och stå på flera och allt stadigare ben i det växande medielandskapet.
Peter Alexandersson är vd på Västerås Tidning och berättar om satsningen Box of.
Varför startade Västerås Tidning Box of?
– Ur ett behov som vi successivt har märkt växa fram under en ganska lång period på den lokala marknaden när vi träffar våra kunder. Vi har alltid varit nära våra kunder och pratat om deras utmaningar, men då främst utifrån ett print-perspektiv och med Västerås Tidning som grund. När de digitala plattformarna och utbudet av vilka kanaler man kan kommunicera i har växt mer och mer har också diskussionerna och rådfrågningar kring hur man ska göra för att synas och höras i bruset växt.
Peter Alexandersson menar att Västerås Tidning alltid haft som ambition att hjälpa sina kunder och försökt se deras behov på bästa sätt.
– Det ligger i vårt DNA. Sedan växte det fram en idé att vi faktiskt skulle kunna bistå med ännu mer kunskap än vad vi gör.
För kompetensen finns i huset sedan länge.
– Vi har ju under snart 30 år med Västerås Tidning förutom ett stort kontaktnät redan byggt upp en kunskap runt kommunikation och marknadsföring. Vi har dessutom en kunskap runt journalistik och copy och vi har en fruktansvärt stor kunskap och kompetens kring layout och design. Och alla de här kompetenserna i sig blir ju till en liten lokal mediebyrå, säger Alexandersson och fortsätter:
– Vi är givetvis väldigt ödmjuka inför detta och vet att vi är långt ifrån störst. Men vi är nyfikna och har väldigt god kunskap i vad Västerås och Västmanland vill på många områden och i det känner vi oss trygga. Vi är nära, lyhörda och passionerade i det vi gör.
Peter Alexandersson pekar på att Box of än mer förstärker ”Västerås Tidning-andan” med att arbeta för att placera Västerås på kartan på flera sätt.
– Vi vill vara med och lyfta Västerås som händelsestad och vi ser oss absolut som en aktör som kan arrangera saker som gagnar det lokala samhället.
En av Box ofs fyra ”lådor” är just event och nätverkande – Happiness.
– Vi har samma tanke här som med resten av Box ofs strategi, vi vill vara där våra lokala kunder är och i det skapa flera kontaktytor för försäljning lokalt. Detta i kombination med att också få till möten och fysisk kontakt effektivt. Ibland fokuserat med speeddejting och ibland kombinerat med sociala trevliga evenemang. Event kan ju också vara arrangerande hybridmöten i vår nybyggda studio här på Sjöhagsvägen, ett event i digital anda.
Exemplen på Box ofs engagemang är redan legio. Som VT Business Padel, VAN (Västerås Affärsnätverk tillsammans med VSK Bandy), Ungdomsidrottsgalan, Barnfestivalen, Ölfestivalen Coppersmiths med vänner, Bilens dag med flera.
Peter Wadelius har rekryterats till Box of-organisationen för just detta.
– Vi förstärker med ett välkänt ansikte. Peter har mycket god erfarenhet av arrangemang i eventform och dessutom är han ett bekant namn hos många inom Västerås näringsliv. Vi är jätteglada för denna förstärkning till vårt redan starka team, säger Peter Alexandersson.
Andra injektioner som tillkommit sedan Box of-arbetet tog riktig fart för drygt ett år sedan är Caroline Wikström och Ida Adehill König. De båda anställdes för att förstärka Box of med sina respektive kunskaper som bland annat digitala marknadsförare och strateger och för att kunna tillgodose alla nya behov.
– Jag har en väldigt bred roll och jobbar med allt från SEO (sökmotoroptimering för att förbättra och optimera en sajts synlighet hos exempelvis Google), Google ads, bygger hemsidor, jobbar med sociala medier och sätter strategier, säger Caroline som började på Box of för drygt ett år sedan.
Ida Adehill König är ännu nyare på posten. Hon inledde sin Box of-resa i februari i år och kommer närmast från den lokala kommunikationsbyrån Haus.
– Jag jobbar också ganska brett. Främst med sociala medier, copy och en hel del projektledning.
Hennes roll har redan blivit bredare än vad som var tänkt från början.
– Det är för att vi får allt större projekt där det krävs flera olika roller och projektledning som styr upp. Men variationen är både inspirerande, lärorik och spännande, säger Ida.
Vad tror ni utmärker Box of jämfört med andra byråer i branschen?
– Att vi verkligen brinner för det lokala. Vi är nära våra kunder, både geografiskt och relationsmässigt. Vi är väldigt transparenta och följer upp och visar kunden vad som har hänt, vad vi kommit fram till och vad man eventuellt kan behöva skruva på. Vi bryr oss verkligen och engagerar oss, säger duon.
Peter Alexandersson ser med spänning fram emot Box ofs fortsatta resa.
– Det känns som att vi har en väldigt spännande tid framför oss, framför allt från i höst när vi förhoppningsvis börjar se slutet på en kämpig och utdragen pandemiperiod. Vill vill såklart växa på den lokala marknaden. Och få bevisa för alla vad vi kan – att vi är mycket mer än bara en tidning.