Testkörning. Subarus fyrhjulsdrivna rallyvärsting WRX STI Foto: CNP×1 / 2Visa bildtextBild 1 av 2

Rovdjuret i Rovaniemi

I den bistra gryningen motas vi ut till en gudsförgäten plats långt inne i den finska storskogen. Mitt i briefingen hörs ett rytande som får blodet att isa sig i våra ådror. Det där är besten ni ska lära er tygla, väser vår finska rallyinstruktör. Besten är inget annat än Subarus fyrhjulsdrivna rallyvärsting WRX STI och den ska behandlas med respekt. Ingen vill ju falla offer för rovdjurets käftar.

Publicerad

Vår lekkamrat är en ättling i rakt nedstigande led till bilen som Colin McRae vann rally-VM med 1995. Det blev två ytterligare världsmästerskapstitlar innan Subaru lade rallyhjälmen på hyllan och nu ska vi undersöka hur den senaste generationen klarar av den finländska vargavintern.

Blått och ilsket rött

Väl öga mot öga med den blåa besten kastar vi oss direkt in i kupén för att inte riskera bli uppätna. För att understryka varningsfaktorn är instrumenteringen ilsket röd och det svarta lädret i stolarna har lika röda läderinlägg. Subaru WRX STI finns bara med manuell sexväxlad låda och den korta tungjobbade växelspaken toppas självklart av ett rött emblem. Bakom spaken finns två reglage som rätt använda får bilen att uträtta underverk på vilket underlag som helst. Ett runt vred styr något som kallas ”Subaru Intelligent Drive” och ändrar motorstyrningen varav ”Sport Sharp” får gasen att reagera blixtsnabbt. Strax bakom sitter en annan silverblänkande knapp som reglerar mellandifferentialen. Normalt går 41 procent av boxerfyrans ursinniga 300 hästar till framhjulen och resterande 59 procent till bakhjulen.

Stilla farthungern

Vad som utmärker alla WRX-modeller är att de är körmaskiner av stora mått och det gäller inte minst på vintern – speciellt om man har tillgång till en frusen upplogad sjö. Men det kräver sin chaufför och som lärare har vi den finländska rallyföraren Jani Ylipahkala. Han lär oss att rätt ingångshastighet och att gasa sig ur kurvorna är hemligheten till den perfekta konståkningen. Sedan gäller det att utnyttja retursladden från den ena kurvan in i den andra. ”När man väl fått in det så är det som att dansa” säger Jani. Därmed kan man säga att Subaru WRX STI är en extremt dansant konståkerska för 399 900 kronor. De skålade framstolarna är av typ ”bucket seats” som håller inälvorna på plats och baksätet har trepunktsbälten för tre. Subaru WRX STI är inte bara rolig, utan dessutom riktigt praktisk. Tänk bara på att det är svårt att stilla rovdjurets farthunger.

Tekniska data för Subaru WRX STI 2,5

Motor: 4-cyl bensindriven boxermotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 300 hk vid 6 000 varv/minut. Max vridmoment 407 Nm vid 4 000 varv/minut. 

Kraftöverföring: Motorn fram, konstant fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. 

Styrning: Hydraulisk servo. Vändcirkel: 11,0 meter. 

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. ABS. Antispinn/antisladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 265, längd 460, bredd 180, höjd 148. Tjänstevikt 1 582. Bränsletank 60 liter. 

Prestanda: Toppfart 255 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,2 sek.

Förbrukning/Miljö: 10,4 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 242 g/km. 

Pris: 399 900 kronor. 

Powered by Labrador CMS