Nya Renault Zoe. En fräck elbil. Foto: CNP×1 / 2Visa bildtextBild 1 av 2

Källan till evigt liv

Renault Zoe är en fräck elbil vars modellnamn är hämtat från grekiskan och betyder ”liv”. Fransosen har sålts i över 100 000 exemplar och lockat kunder med priset som främsta argument. I slutnotan ingår dock inget batteri, utan det får man hyra. Men inget ont som inte har något gott med sig - för när strömkällan sjunger på sista versen är det bara att kvittera ut ett nytt. Har måhända Renault hittat källan till evigt liv?

Renault Zoe är en fräck elbil vars modellnamn är hämtat från grekiskan och betyder ”liv”. Fransosen har sålts i över 100 000 exemplar och lockat kunder med priset som främsta argument. I slutnotan ingår dock inget batteri, utan det får man hyra. Men inget ont som inte har något gott med sig - för när strömkällan sjunger på sista versen är det bara att kvittera ut ett nytt. Har måhända Renault hittat källan till evigt liv?

Renault leder den europeiska elbilsförsäljningen och bästsäljaren Zoe visar nu musklerna med nästa generations batterier som bjuder på fördubblad räckvidd. De fyrtio milen i EU-cykeln betyder i verkligheten trettio vid normal användning, men siffrorna gör nya Zoe till en i alla avseenden användbar elbil för vardagsbilisten.

Stiger i grader

Dagens provkörning genomförs på kuperade vägar längs Atlantkusten i Portugal, vilket bevisar att Renault håller sig till sanningen vad gäller räckvidden. Att batterierna kan tappa upp till femtio procent av sin kapacitet när temperaturen faller har Renault löst genom att Zoe försetts med ett ventilationssystem som ser till att batteriet håller mellan 15 och 18 grader oavsett yttertemperatur. Renault har också valt att hyra ut batteripaketet med en progressiv månadshyra från 699 kr/månad vid en körsträcka på 750 mil/år upp till 1 199 kr/månad med obegränsad körsträcka. Därmed hamnar inköpspriset på en hyfsad nivå, men i gengäld drivs den totala ägandekostnaden upp och konsumenterna får dras med en sorts evig avbetalning. Man kan även köpa batteriet, men då ökar inköpspriset med 80 000 kronor.

Rabatterad prislapp

Renault Zoe räds däremot inte elförbrukande komfortfinesser och i grunden är bilen utrustad med elhissar, klimatanläggning, stolsvärme och eljusterbara ytterbackspeglar. Att köra Zoe är lite som att ratta radiobil på Gröna Lund eftersom den saknar konventionell växellåda. Har man backat kan man lägga i framåtläget innan bilen stannat och dessutom ge full gas. Vips sätter elmotorns 92 hästkrafter igång att jobba och när väl ett tomt batteri ska ”tankas fullt” så görs det som snabbast på 160 minuter – då med en laddstolpe på 22 kW. Förutom att bilen är behagligt tyst så är den också överraskande bekväm vid normal körning – både vad gäller känslan i framstolarna och fjädringskomforten. Priset startar från 244 900 kronor och drar vi sedan av supermiljöbilspremien á 40 000 så är vi nere på 204 900. Fransmännen har måhända inte hittat källan till evigt liv - men väl till fördubblad räckvidd.

Tekniska data för Renault Zoe Z.E. 40 Life

Elmotor: Max effekt: 92 hk vid 3 000-5 000 varv/minut.

Max vridmoment: 225 Nm vid 3 000 varv/minut. 

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda. 

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,6 meter. 

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 259, längd 408, bredd 173, höjd 156. Tjänstevikt 1 480.

Prestanda: Toppfart 135 km/h. Acceleration 0-100 km/h 13,2 sek.

Elförbrukning: 1,33 kWh/mil. Batterieffekt 41 KWh.

Batterihyra/köp: Hyra:699 till 1 199 kr/mån. Köp: 80 000 kr. 

Pris: 244 900 kr (204 900 kr ink. supermiljöbilspremie). 

Powered by Labrador CMS