Hallstabrödernas superbygge till kände arabshejken

Det osannolika äventyret startade med ett mejl i mitten av november. Bröderna Victor och Linus Joensuu från Hallstahammar hade blivit tillfrågade att åka till Dubai och renovera en bil till shejken Mansour bin Zayed. – Från början kändes det som det var ett skämt, det här händer inte oss, säger Victor Joensuu.

Publicerad
Linus och Victor Joensuu fick uppdraget att renovera Shejk Mansour bin Zayeds bil. Foto: Stefan Lindgren
Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan. Foto: Dragan TATIC

Bröderna Joensuu tävlar på hög nivå i motorsporten drifting. Detta är troligtvis det som gjorde att den här unika möjligheten dök upp för deras team som går under namnet Driftbrothers Sweden.

– Det var roligt att få förfrågan, att vi skulle få utföra det. Det blev många tankar och frågor som snurrade, säger Victor som även tror att det var deras driftingsatsning som gjort att förfrågan dök upp.

– Vi har visat upp oss ute på banorna och vi har fina byggen och har ett väluppbyggt team som syns och hörs ganska mycket. Teamet är helt enkelt etablerat.

Bilrenoveringen ingick Al Wahba Custom Show. Showen var en del i Shejk Zayed Heritage Festival. Festivalen arrangeras för att hedra Arabemiratets bortgångne grundare, Zayed Bin Sultan Al Nahyan.

– Bilshowen var en liten del av hela festivalen. Det är svårt att förklara hur stor festivalen var, men som Visby fast uppbyggt på plats. Så det tog ett tag att gå från ett hörn till ett annat, säger Victor.

Vad var det för bil som ni skulle renovera till shejken?

– Vi fick som uppdrag att renovera en Chevrolet c10 från 1977 som var höjd och hade lite fetare fälgar och hade en lite modernare motor, säger Linus.

Hade två veckor på sig

För att klara av kravet att leverera en färdig renoverad bil på två veckor behövdes en hel del kompetens. Detta var något som gjorde att Driftbrothers förstärkte teamet med det som behövdes för att utföra ett perfekt jobb.

– Var tvungna att vara ett team som hade personer med kompetens inom flera områden där alla var tvungna att kunna sin grej och få allting gjort. Vi hade lackerare, plåtslagare och en el-kunnig person. I grunden är vi alla duktiga på att skruva, säger Linus Joensuu.

Ni och er far (Peter Joensuu) var tre av DriftBrothers sex man starka styrka i Abu Dhabi, vad var er roll i detta projekt?

– Linus stod för eldragningarna, Peter hade det övergripande ansvaret för projektet, men han byggde även avgassystemet och lite sådant. Jag gjorde lite av varje, bland annat plåtjobben och fixade så att allt var redo för lack. Jag var även med och plockade isär och monterade ihop bilen. Skruvandet var fem av sex av oss med på för att vi verkligen skulle hinna med, säger Victor.

Vilka fler var med i ert team under resan och vad var deras roll i projektet?

– Vi hade med oss Fredrik Lindberg som jobbade med rostlagningen och med underarbete med plåten. Fredrik är plåtslagare i grunden. Sedan hade vi med oss Björn Andreasson som spacklade och slipade så det skulle bli ett bra resultat när färgen kom på. Den sista personen som ingick i teamet var Christian Erlandsson, han var den som gjorde lacken på bilen, säger Linus.

Vad gjorde ni för förändringar på bilen?

– Innan var planen att göra en klassiskt amerikansk sänkt bil. Men när vi var på plats och såg bilen och allt föll på plats ändrade vihelt på planen. I slutändan blev det en ”modern new style”-offroad bil, säger Victor.

Vilka var de stora uppdateringarna?

– Motorn gjorde vi inte så mycket med. Det blev nya modifierade grenrör, nytt avgassystem och allmän uppfräschning där vi såg till att lacka lite kåpor med mera. Direkt när vi fick bilen låg fläktkåpan mot motorn, remmar tog i kåpor, säger Victor.

Vad var det mest jobb med under renoveringen?

– Det var mycket rost och hål. Bilen var tidigare lagad med spackel och självdragande skruv. Istället för att de fixat rosten hade de dragit över spackel och gjort den form som den skulle ha och lämnat den, säger Linus.

Hur lång tid hade ni på er att utföra renoveringen?

– Vi hade två veckor på oss att utföra själva renoveringen. En del tid gick dock bort till att leta delar till bilen. Vi var i Abu Dhabi i totalt 20 dagar och fyra dagar av dessa gick åt till att leta bildelar och två dagar var restid, säger Victor.

Hur långa arbetspass hade ni för att hinna med allt som skulle göras?

– Vi började vid 10-tiden på förmiddagen och slutade runt midnatt. Skulle tippa att vi snittade cirka 12 timmar om dagen per person och totalt gjorde vi cirka 1 000 timmar tillsammans på renoveringen, säger Victor.

Vad kan den här upplevelsen betyda för framtiden?

– Det är en bra erfarenhet, om inte annat kan det öppna nya dörrar för liknande projekt då vi visat att vi kan göra renoveringar på kort varsel, säger Linus.

– Dyker det upp något liknande är vi förberedda på det nu, säger Victor.

Hur summerar ni det här äventyret?

– Det var en väldigt häftig känsla och något som vi alla är riktigt stolta över. Hela resan var fantastisk och alla var väldigt trevliga och tillmötesgående. Vi var väldigt respekterade och det var kul att uppleva, avslutar bröderna Joensuu.

Det var mycket rost och hål. Bilen var tidigare lagad med spackel och självdragande skruv. Istället för att de fixat rosten hade de dragit över spackel.

Powered by Labrador CMS