Joakim Andrezius, vd på Aroslund däck & rekond. Foto: Michaela Ericzén

Däckbristen kan slå till i vår

I somras siade däckbranschen om en kommande däckbrist, men god framförhållning har förbättrat situationen. Nu misstänker man att däckbristen kan slå till i vår istället.

Publicerad

Däckpriserna har ökat med mellan 10-20 procent, så vinterdäcken är betydligt dyrare i år. Det gäller hela branschen, både i fysiska butiker och på nätet.

Bilbranschen i allmänhet och däckbranschen i synnerhet har påverkats mycket av Rysslands invasion av Ukraina.

– Det är kriget som ställer till det, många av de stora märkena har tillverkning i Ryssland. Till exempel Nokian hade majoriteten av sin produktion där, säger Joakim Andrezius, vd på Aroslund däck & rekond.

En konsekvens av detta var att man i somras varnade om däckbrist till hösten. Men nu är hösten här och Joakim menar att läget är bättre än vad man först trodde.

– I augusti spådde man en däckbrist, och det kan komma att bli senare i höst men just nu har vi i alla fall god tillgång till det vi förbeställer.

Joakim tror att en stadig produktion och förberedelser minskade däckbristen.

– Däcktillverkarna har haft en bra produktion och framförhållning, så det vi har förbeställt får vi, det är inga problem. Det är om efterfrågan ökar drastiskt senare i höst, då kan ett fåtal dimensioner ta slut.

Men att vara ute i god tid är nyckeln för både däckföretag, återförsäljare och köpare.

– Det är lite längre leveranstider, så vi ber våra kunder att ha god framförhållning och ser till att vi skickar ut offerter i god tid.

– Kommer man in i mitten av november och vill ha ett specifikt dubbdäck som inte finns, då kan det dröja till nästa år innan man får det.

Det råder större brist på dubbdäck än friktionsdäck.

– Dubbdäck är det som kan komma att bli en bristvara, friktionsdäck finns det fler av.

Hur tror du att framtiden ser ut?

– Jag tror att vi kommer att få problem i vår istället och det är vad många i branschen säger. Det eftersom allt är förskjutet. De däcken som släpps nu är tillverkade antingen i början av året eller flera året. Det är leveransen som har tagit tid.

Precis som med så mycket annat kommer däckpriserna att öka.

– Däckpriserna har ökat med mellan 10-20 procent, så vinterdäcken är betydligt dyrare i år. Det gäller hela branschen, både i fysiska butiker och på nätet.

Något annat som börjar bli en bristvara är plats på däckhotell, men hos Aroslund däck & rekond finns det fortfarande plats.

– Många har fullt på sina däckhotell men vi har fortfarande plats, avslutar Joakim Andrezius.

Powered by Labrador CMS