Flygplatsens vara eller inte vara engagerar inför valet 2018. Foto: LENNART HYSE

Västerås mest högtflygande valfråga?

Inför valet 2014 lovade Socialdemokraterna en folkomröstning om flygplatsen. Inför valet 2018 är det SSU Västerås som för upp frågan på dagordningen: – Som vi ser det just nu är det orimligt att bedriva flygplatsen när man konstant gör en förlust, säger Felix Lundqvist från SSU Västerås.

Publicerad

Inför valet 2014 lovade Socialdemokraterna en folkomröstning om flygplatsen. Inför valet 2018 är det SSU Västerås som för upp frågan på dagordningen:– Som vi ser det just nu är det orimligt att bedriva flygplatsen när man konstant gör en förlust, säger Felix Lundqvist från SSU Västerås.

Maj 2014

Socialdemokraterna i Västerås kallar till presskonferens. Budskapet är tydligt: Västeråsarna ska få bestämma om flygplatsens framtid. Man berättar att ett av vallöfterna de har är att Västeråsarna ska få folkomrösta om flygplatsen, om Socialdemokraterna får tillräckligt stort mandat.

– Det gjorde vi för att vi en gång för alla få fram en bild av vad västeråsarna tycker i frågan, och på det sättet kunna fatta ett beslut. Nu blev det inte så: ska man ha en folkomröstning kan man inte driva igenom det med en liten majoritet. I de förhandlingar vi hade med de andra partierna så blev lösningen istället att vi skulle utveckla flygplatsen. Sedan dess har det gjorts ett antal misstag av dåvarande flygplatsledningen, men nu känner vi att vi är på rätt väg med utvecklingen av flygplatsen, säger Anders Teljebäck (S), kommunstyrelsens ordförande i Västerås, idag med perspektiv på den frågan.

Mars 2017

Miljöpartiet i Västerås meddelar att de inte kommer tillsätta sin plats i flygplatsens styrelse. anledningen är att de menar att flygplatsen är ett projekt som förefaller utsiktslöst. Detta trots att de sitter med i den styrande majoriteten med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna.

– Läget är oförändrat idag. Vi är fortfarande en del av majortitetsamarbetet som har en uppgörelse om att försöka få flygplatsen att drivas på affärsmässiga grunder, men när vi utvärderar nu när vi ska gå till val så ser vi att det inte är möjligt. Vi vill prioritera gott förvaltarskap och då landar vi i slutsatsen att flygplatsen inte kan finnas kvar, åtminstone inte i kommunal drift och huvudmannaskap, säger Markus Lindgren (MP), som står som andranamn på listan till kommunvalet.

Mars 2018

SSU Västerås får en nystart 2017. De väljer en ny ordförande, Sandra Zanabria och pratar om ett förnyat ungdomsförbund. I veckan presenterade de fem punkter som de kommer jobba för inför valet. Punkt nummer ett är tydlig: lägg ner Västerås flygplats.

– Som vi ser det just nu är det ganska orimligt att bedriva flygplatsen när man konstant gör en förlust. I mer än 10 år har de styrande partierna sagt att det här ska bli en vinstaffär, men det har fortfarande inte hänt något: man har gått back varje år, säger Felix Lundqvist som är politisk talesperson för SSU Västerås.

Målet: helt affärsmässigt 2025

Västerås flygplats ägs till 100 procent av Västerås stad. Förra året hade flygplatsen ett underskott på drygt 30 miljoner, året innan det var underskottet drygt 60 miljoner. I ägandedirektivet från Västerås stad står det att flygplatsen från och med 2025 helt ska kunna drivas på affärsmässiga grunder.

Räcker inte det, att man har ett sådant mål?

– Jo, men sedan har man haft det här målet upprepade gånger. Man har försökt lova och lova och lova. Förut pratade man om 2021, så det är en förlängning på fyra år. Det är inte hållbart, och det är därför vi är emot det, säger Felix Lundqvist från SSU.

Oppositionen kritisk till förlustaffär

Det största partiet i opposition i Västerås, Moderaterna, har varit övervägande positiva till flygplatsen:

– Vi tycker att Västerås ska ha en flygplats precis som vi har en hamn, tåg och bra vägkommunikationer. Däremot så är vi kritiska till det avtal som tecknades (med Nextjet 2016 reds.anm) och att man då riskerade så mycket, och det var inte förankrat i staden, säger Elisabeth Unell (M) oppositionsråd i Västerås och partiets förstanamn till valet i höst.

Skulle ni vilja att ägarförhållandena såg ut på något annat sätt?

– Vi kan tänka oss andra ägare till flygplatsen. Egentligen finns det en statlig angelägenhet i att vi har Västerås flygplats. Så egentligen borde staten vara med och finansiera och stödja flygplatsen.

Är frågan om flygplatsen något ni kommer att driva i en valrörelse?

– Vi pratar generellt om alla typer av infrastruktur. Att Västerås behöver den för att få ett bra näringslivsklimat. Så egentligen är det kopplat till jobbfrågan och kopplat till attraktiviteten för Västerås. Flygplatsen i sig är ingen egenvärdesfråga, utan den är en del av helheten och det som finns i Västerås, säger Elisabeth Unell (M).

Inget krav på folkomröstning 2018

Anders Teljebäck (S) är kommunstyrelsens ordförande i Västerås och tillika förstanamn för Socialdemokraterna inför valet i höst. Han menar att flygplatsen är viktig för Västerås på många sätt och bör vara kvar. Att SSU, som är Socialdemokraternas ungdomsförbund, säger att flygplatsen ska läggas ner får stå för dem, menar han:

– Om SSU har den uppfattningen är det upp till dem att ha den uppfattningen. Det som har hänt nu är att kommunstyrelsen har antagit en handlingsplan om vilka mål som ska gälla när det kommer till ekonomin, och det är det vi har drivit från Socialdemokraternas sida i kommunen att få fram den planen för att ha som styrordning för flygplatsen framåt, säger Anders Teljebäck.
Att ha som vallöfte att ha en folkomröstning om flygplatsen, likt 2014, är inte aktuellt inför höstens val:

– Vi kommer inte gå till val med ett krav på folkomröstning, det kommer vi inte att göra. Vi känner att den väg vi valde då, efter valet 2014 och framåt, det är den bästa vägen att gå.

Powered by Labrador CMS