Dans i skolan. Hela kroppen är med i inlärningsmomentet, vilket befäster kunskapen. Foto: Hallstahammars kommun

Här går lärandet som en dans

Skolbarn i Hallstahammar ska under tre år genom projektet ”Dans – demokrati – identitet” ta till sig kunskap genom dans. Den 20 december klockan 10.00 avslutas andra året med en stor dansmanifestation i Hallstaparken.

Publicerad

Det treåriga skapande-skola-projektet projektet "dans – demokrati – identitet" utvecklar dans i skolan med fokus på integration.

Syftet är att eleverna ska få tillgång till dansen som uttrycksform för att i konstnärliga processer använda dansen som metod för annat lärande. Vissa klasser har lärt sig om bokstäver och ord genom dansen, andra om historia eller demokrati. Det skriver Hallstahammars kommun på sin hemsida.

Den 20 december med start klockan 10.00 är det dags att visa upp en del av det man lärt sig i en stor dansmanifestation i Hallstaparken. Klasser från fyra av kommunens skolor (Näslund, Nibble, Lindbo och Strömsholm) deltar i dansmanifestation. Det är elever från åk 1, 2 och 4 som visar koreografier de arbetat med under terminen.

Isadora Duncan är hyllad för uppfinnandet av vad som senare kom att kallas för modern dans. Koreografen och en av världens främsta Isadora Duncan-tolkare Kathleen Quinlan Zetterberg har arbetat med årskurs 2 från Lindboskolan, de visar koreografierna under dansmanifestationen.

Dansaren Lilly Zetterberg kommer och visar autentiska Isadora Duncan-koreografier. Lilly Zetterberg har utbildat sig på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och Boston Ballet School i Boston.

Powered by Labrador CMS