Museibil. En kopia av Sveriges första bil finns på MC-museet Gyllene Hjulet i Surahammar. Foto: Lasse Olsson

Första bilen tillverkades i Sura för 120 år sedan

Sveriges första bil tillverkades i Surahammar år 1897. En kopia av bilen finns på MC-museet Gyllene Hjulet i Surahammar. Jubileet kommer att uppmärksammas på olika sätt under året.

Publicerad

Konstruktör bakom Sveriges första bil var Gustaf Eriksson. Han anställdes1897 vid Surahammars bruk som ingenjör. Hans tjänst var förlagd vid brukets dotterbolag Vagnfabriks-Aktiebolaget i Södertälge. Så fort han tillträdde skickades han i tjänsten till Europa för att studera biltillverkning.

Framgångar uteblev

I Sverige hade man sedan 1840-talet försökt göra automobiler (”dragarlösa landsvägsvagnar”) drivna med ångmaskin, men framgångarna uteblev. På 1880-talet hade förbränningsmotorn uppfunnits, och biltillverkningen hade redan satts igång utomlands. Efter sin bortavaro i Europa återkom Erikson till Surahammar och tillverkade en fotogenmotor.

Han undvek bensindrivna motorer som fanns på kontinenten eftersom han ansåg att det var för brandfarligt. Han förbättrade uppfinningen genom att göra den till en fyrtaktsmotor med två cylindrar, och han inköpte hösten 1897 en vagn från C. A. Carlssons Söner i Stockholm för 450 kronor. Han inmonterade motorn i vagnen, och därmed skapade han den första bilen i Sverige. Allt arbete skedde i lokaler på Surahammars Bruk.

Gräsklipparmotor

Kopian som finns på MC-museet går att köra och drivs av en bensindriven gräsklipparmotor. Bilen deltar på flera evenemang varje år. Den har även medverkat på Power Big Meet.

Powered by Labrador CMS