Fem stora resetrender 2021

Covid-19 har haft en enorm påverkan på hur och var vi reser. Vi har gått från att ha världen som vårt smörgåsbord till ett år av isolering, restriktioner begränsat resande. Många av oss ser fram emot ett nytt år och en ny start.

Publicerad

Det här året har också medfört stora lärdomar och förändrade vanor som kommer att påverka vårt sätt att tänka och i förlängningen vilka beslut vi tar, detta har inverkan på många aspekter i livet, men även för resor och på våra beslut när vi bokar vår nästa resa. Baserat på kunddata, undersökningar och egen kristallkula har TUI kokat ner det till fem resetrender för 2021.

Nostalgitrippen. Efter att ha varit isolerade under en stor del av 2020 kommer resenärer att både vilja återförenas med människor vi inte kunnat träffa samt återvända till våra favoritplatser, vi haft möjlighet att resa till. En färsk undersökning från Schibsted visar att de två saker som toppar listan av det man vill göra mer av när pandemin är över, att träffa vänner och familj (69 procent) och att semestra mer utomlands (52 procent). Vi kommer att återförenas genom att resa tillsammans. Utöver detta ser vi att många kommer att vilja åka tillbaka till de resmål man besökt tidigare och som man längtar tillbaka till. Man drömmer om att åka tillbaka, uppskatta och återuppleva. Att upptäcka nya delar av världen får vänta till 2022.

Gör bra, må bra. Det senaste året har resulterat i att hälsa och välmående är högst upp på vår agenda. Denna prioritering kommer att fortsätta att vara i topp även under nästa år. Men istället för att svettas på gymmet kommer vi att se på hälsa på ett annorlunda sätt. Nu inkluderas fysiska, mentala och sociala aspekter av hälsa samt äta god, näringsrik och nyttig mat. Resenärer kommer vilja åka till hotell som erbjuder ett brett utbud av hälsosam kost, utan att kompromissa med smaken. Vi kommer också att vilja återvända till naturen och andas frisk luft. Hikea uppför berg, ge sig ut på ridtur eller stand up paddleboarding kommer vara populära aktiviteter.

Förutom att må bra vill vi göra saker som är bra för världen. Därför vill resenärer resa på ett hållbart sätt och känna att de bidrar till de sociala och ekonomiska aspekterna av hållbarhet på de platser de reser till. Shopping och att gå till den lokala nöjesparken får kliva åt sidan för att köpa lokalt producerade ekologiska varor, delta i aktiviteter som att hjälpa nyfödda sköldpaddsungar att ta sig säker ner till havet.

Life Goals. Vi har länge pratat om den där listan med mål som vi någon gång i livet skulle vilja bocka av. 2021 blir året då du faktiskt plockar fram den där listan. Varför vänta? Pandemin har fått oss att omvärdera det mesta och de ursäkter vi hade tidigare är bara ett minne blott. Och vi har definitivt haft tid att drömma och planera. När världen öppnar igen kommer vi att ta tillfället i akt att göra många av de saker vi alltid drömt om att göra.

Workation. Ta med din dator och stanna en vecka till? Om det är något som det gånga året lärde oss så är det att det att, för de flesta, är möjligt att arbeta från distans med hjälp av digitala verktyg. Vi har blivit mer flexibla i vårt sätt att tänka kring när och var vi kan arbetar. När vi åker på semester kommer vi att stanna lite längre. Ta med den bärbara datorn och arbeta några dagar var du än är eller varför inte, kanske ett par timmar per dag? En undersökning genomförd av TUI på LinkedIn visar att 93 procent av de tillfrågade kunde tänka sig att jobba från en semesterdestination, nu eller någon gång i framtiden. Endast 7 procent uppgav att de föredrar att lämna jobbet hemma. Populariteten för kortare weekendresor kommer att minska tillfälligt till förmån för färre längre vistelser, men förväntas öka igen 2022. Hotellen kommer att behöva anpassas för att möta dessa nya krav. Varför inte ta zoom-mötet under en palm i Sydostasien eller på ett kafé i Palma de Mallorca?

Play it safe. Hälsa och säkerhet är något som är viktigt både för de som reser men också för de människor som bor på de platser vi reser till. De åtgärder som flygbolag, hotell och restauranger vidtagit under pandemin för att säkerställa säkra och trygga vistelser kommer att fortsätta att vara viktiga under 2021. Var fjärde resenär (26 procent) ser hälsa och hygien som de viktigaste faktorerna när man bokar en resa enligt en kundundersökning genomförd av TUI.

Powered by Labrador CMS