Elsäkerheten viktig för att elbilen inte ska bli en brandfara

Förra helgen inträffade en brand i en elbil i Sala. Men är elbilar farligare än bensinbilar?

Publicerad

Förra helgen inträffade en brand i en elbil i Sala. Men är elbilar farligare än bensinbilar?

När den norska motsvarigheten till MSB, DSB analyserade bilbränder kom de fram till att 60 bränder inträffat i ett elbilsbestånd på 250 000 fordon under tre år. På 2,5 miljoner bensin- och dieselbilar brann det 2 651 stycken under samma period.

– Det är dessutom sällan som batteriet är själva orsaken till branden, säger Jon Eirik Holst, sektionschef för elsäkerhet på DSB.

Bara behöriga får genomföra servicen

Några som har full koll på de svaga punkterna i en elbil är serviceavdelningen hos respektive märke. Hantering av bensin kräver lika stor skyddstänk när det är el inblandat.
Kia Björkmans Bil är en serviceanläggning som servar både hybrid och rena elbilar.

– Ska man in och göra något så måste man göra bilen strömlös. I dagarna har vi iväg tekniker på en fyra dagars lång kurs hos Kia, det är bara behöriga som får hantera elbilar. Det är speciella verktyg, speciella mattor och speciella handskar, säger Thomas Rasmusson, servicechef på Björkmans Bil Kia Erikslund.

Laddningen en kritisk punkt

En annan risk med bränder kring elbilar är hur laddningen är utformad. Elsäkerhetsverket ser en risk för bränder när en timer anslutits mellan laddare och vanligt eluttag.

– Schukoladdning, alltså laddning i ett vanligt eluttag, bör bara användas som en tillfällig lösning, säger Mikael Carlson, teknisk expert vid Elsäkerhetsverket.

Risken för bränder gäller även om en timer sätts mellan sladden till en motorvärmare och motorvärmaruttaget eller att förlängsningskabel används, det blir en övergång där överhettning kan ske.

– Vid elbilsladdning i vanliga uttag rekommenderar vi att strömstyrkan ställs på max 8-10 ampere och att laddningen hela tiden övervakas, säger Mikael Carlson.

Powered by Labrador CMS