Foto: MOSTPHOTOS

Tandläkare kritiseras av IVO

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) kritiserar en tandläkare i Västerås för en behandling i oktober 2017.

Publicerad

En tandläkare i Västerås får kritik från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) efter en behandling som utfördes på en patient i oktober 2017.

Patienten skriver i sin anmälan till IVO att denne sökte vård hos tandkliniken i början av 2017 på grund av värk i en tand och att tanden lagades samma dag. Några dagar senare återkom patienten då tanden fortfarande värkte.

I oktober samma år återkom värken och patienten sökte på nytt vård hos tandläkaren. Besked gavs då att tanden gått sönder och att den då drogs ut.

Patienten valde att anmäla ärendet till IVO då tandläkaren hade ett års garanti på lagningen, men fick betala en faktura på över 1 000 kronor för själva utdragningen av tanden.

När IVO granskade ärendet fann de flera brister. På röntgenbilder hittades inga synliga frakturer som skulle kunna stödja beslutet att dra ut en tand. Inte heller fanns det dokumenterat i någon journal varför tandläkaren gjort bedömningen och inte heller något medgivande från patienten.

IVO väljer att kritisera tandläkaren för brister i journalföringen och hantering av beslutet att dra ut tanden. Att patienten fått betala för utdragningen kan inte IVO utreda.

Powered by Labrador CMS