Så här kan stationsområdet komma att se ut i framtiden. Man räknar med att Vasatornet kommer att bli 100 metet högt och därigenom Västerås högsta bostad- och kontorsbyggnad. Foto: Västerås stad

Mälarporten – det händer nu

Projekt Mälarporten är en av Västerås stads största stadsbyggnadsprojekt i modern tid. Under hösten 2018 var det stort fokus på samråd – att samla in så många åsikter som möjligt kring utformningen av etapp ett av projektet, nya resecentrum. Men vad händer nu?

Publicerad

Nytt resecentrum – men också bostäder, kontor och allmänna utrymmen i direkt anslutning till resecentrum och spårområdet. Det är innehållet i den första detaljplan för Mälarporten som varit ute på samråd under hösten 2018.

– Det har gått jättebra och varit väldigt roligt. Samrådet är ju den första avstämningen kring en ny detaljplan. Nästa steg är granskning, och då ska vi ha kommit längre och lyckats bearbeta alla synpunkter som kommit in under samrådet, berättar Sanna Edling som är projektchef för Mälarporten.

Synpunkterna har kommit från privatpersoner, myndigheter och andra intresseorganisationer. Totalt har kommunen fått in över 200 samrådsyttranden på detaljplanen som rör resecentrum, och projektet räknar med de haft runt 1000 personliga kontakter under samrådstiden. Det har också pågått ett arbete med att fånga in debatten som sker i sociala medier, för att få en bredare uppfattning av vad folk tycker egentligen.

– Vi hade som ambition att nå väldigt många under samrådet – många fler än vad man normalt når eftersom det är ett stort projekt som berör så många. Det tycker vi att vi lyckats med.

Kan synpunkterna påverka och ändra planen?

– Det kommer att påverka, absolut. Men det kanske inte handlar om utformningen i stort utan det kan handla om passagerna eller terrasserna till exempel. Det är ganska många bearbetningar som behöver göras innan vi går ut på granskning.

Förhoppningen är att granskningen, som är nästa fas, ska dra igång till hösten 2019.

– Då ska det inte finnas några oklarheter kvar. Under samrådet var vi tydliga med att vi hade saker kvar att bearbeta, men så ska det inte vara i nästa steg. Då ska allt vara klart, för att vi sen ska kunna anta planen.

Just nu är det bearbetning av det som kom in under samrådet som pågår för fullt i projektet.

– Som västeråsare kanske man upplever att det var väldigt mycket om resecentrum under samrådstiden, och att det sen har blivit tyst. Men det handlar om att vi behöver arbeta med alla synpunkter som vi fått in nu. Det pågår ett antal olika utredningar till följd av samrådet, men också om sådant som vi visste om redan innan: mycket av det rör trafikfrågor som lösningar för cyklister, säger Sanna Edling och fortsätter:

– Ett annat stort arbete som kommer pågå under våren är att vi kommer jobba med innehållet i resecentrum, där har vi mycket arbete kvar. Många har undrat över det under samrådstiden: vilka butiker kommer finnas i resecentrum? Kommer det att finnas en restaurang? Alla de frågornas ska vi kunna svara på i granskningsfasen.

Kommer västeråsarna märka av vad som händer nu under våren?

– Det handlar lite mer om att vi backar tillbaka och fokuserar på att förbättra planen, för att vi sen ska komma ut igen i nästa fas. Sen vill vi naturligtvis inte stänga dörren utan vi vill fortsätta ha en dialog och berätta vad vi gör, till exempel via sociala medier. Och vi finns här för synpunkter också, även om det inte är formellt som under samrådet.

Är det något i planen för resecentrum som verkligen inte går som ni tänkt?

– I ett projekt som detta händer det hela tiden saker där vi stöter på bekymmer och utmaningar. Vi behöver till exempel flytta uppställningsspåren på södersidan för att vi ska kunna få ner pelarna för broarna på rätt ställe. Det är en fråga som Trafikverket jobbar med för att få till, för att tidsplanen ska hålla. Sen har vi en rad förhandlingar som pågår som också är jätteviktiga. Så det är stora frågor som är kvar, frågor som innebär risker. Det är därför vi jobbar med att lösa dem för att de inte ska sätta käppar i hjulet.

Det första spadtaget jobbar man för att kunna ta någon gång under 2020.

– Det är en tajt tidsplan, men vi är många som vill att vi ska vara där 2020, säger Sanna Edling.

Sanna Edling är projektledare för Mälarporten. Foto: Sofie Tejre
Nya, portabla, 3D-modellen för resecentrum, med lösa delar som kan bytas ut eftersom att planen förändras inför granskningen. Foto: Sofie Tejre
Powered by Labrador CMS