Storbrand. Det var under natten till den 8 juli som det utbröt en kraftig brand i Julahuset på Erikslund. Foto: Jonas Edberg

Jula och Willys reser sig ur askan efter storbranden: "Det skapade en framtidstro"

Den stora branden i somras totalförstörde Julahuset. – Redan när jag närmade mig området med bilen såg jag en ganska rejäl rökplym så jag antog att det inte stod så bra till, säger Willys butikschef Tony Juhlin. Nu, några månader senare, har företagen börjat kunna se framåt. Och snart är verksamheterna som tidigare låg i huset igång igen – fast i nya lokaler.

Publicerad

83 anställda på Jula och Willys fick se sina arbetsplatser gå upp i rök den 8 juli 2022. Branden började tidigt på morgonen och både Isac Ågren, varuhuschef på Jula Erikslund och Tony Juhlin, butikschef på Willys, väcktes tidigt med anledning av branden.

– Jag var inne på min första semestervecka och blev väckt tidig, tidig morgon. Först trodde jag att det brann vid Julas centrallager men sedan visade det sig att det var vår butik, säger Isac Ågren.

– Jag blev väckt 02.47 när jag fick brandlarmet på mobilen. Sedan åkte jag in och var på plats kort efter, då blev jag hänvisad till räddningsledarna på baksidan och när jag kom till baksidan av lokalen såg jag hur lågorna slog upp genom taket på Julas lager, berättar Willys butikschef Tony Juhlin.

Han konstaterar att det inte dröjde länge innan han förstod att läget var kritiskt.

– Redan när jag närmade mig området med bilen såg jag en ganska rejäl rökplym så jag antog att det inte stod så bra till. Jag hade inte varit där många minuter innan jag såg att rökdykarna som kom ut. Då fick jag veta att man hade hittat gastuber som gjorde det för farligt att stanna kvar, när räddningstjänsten tog ut sin personal förstod jag att det skulle bli svårt att stoppa branden.

Branden startade på Julas lager men spred sig snabbt.

– Från början när jag såg att det brann i Julas lagerdel hade jag nog inte riktigt förstått att hela huset skulle brinna ner. Men jag fick se överblicksbilder från en drönare och då förstod jag att branden spreds oerhört snabbt.

Redan klockan 03.30 meddelade Tony företagsledningen på Willys om att det troligen rörde sig om en totalskada.

Hur gick tankarna och känslorna under det första dygnet?

– Det första dygnet var det mycket overklighetskänslor och någon form av kontrollerad inre panik. Allt kändes väldigt overkligt, säger Isac Ågren.

– I det läget tänkte jag som chef att nu behöver medarbetarna någon som står längst fram i ledet. Jag tänkte inte så mycket på hur jag själv kände utan det var action mode, vad behöver vi göra och hur ska vi ta hand om våra medarbetare. Jag var väldigt fokuserad på att komma igenom de första väldigt viktiga faserna med information och krishantering. Jag hade också bra stöd från vårt supportkontor och krisjour som stöttade på plats.

Tony Juhlin i det som ska bli den nya Willys-butiken på Erikslund.

Både Willys och Jula gjorde snabbt upp handlingsplaner för hur man skulle gå vidare efter branden.

– Det gick väldigt fort, vi träffades redan klockan 07 samma morgon. Jag, min chef, Sverigechefen och säkerhetschefen hade ett möte för att planera vad vi skulle göra och sedan träffade jag personalen på förmiddagen, säger Isac Ågren.

– Det var väldigt imponerande. Det första mötet jag hade med företagsledningen var klockan 06.30 och det andra klockan 15.00 samma dag. Redan vid mötet på eftermiddagen fick jag veta att vår etableringsavdelning hade scannat av Västerås och Erikslund efter tillgängliga lokaler. Jag var oerhört imponerad över hur fort det gick. Det skapade direkt en framtidstro och jag kände ett enormt stöd från ledningen, säger Tony Juhlin.

Åhléns Outlet: "Det var många frågor som inte gick att besvara"

På Willys har de anställda på Erikslund fått arbeta i Willys butik på Hälla.

– Kollegorna på Hälla har tagit emot oss med öppna armar och det har funkat jättebra. Vi har också otroligt lojala kunder. En stor del av våra kunder har följt med till andra sidan av staden under den här perioden vilket vi är så tacksamma för, säger Tony Juhlin.

Spår av tiden innan branden. Båsen för kundvagnarna vittnar om lokalen som brann ner i början av juli. Foto: Michaela Ericzén

Jula öppnade en så kallad pop up-butik tre veckor efter branden där de säljer ett begränsat urval av produkter samt erbjuder kunderna att hämta click and collect-beställningar samt möjligheten att göra returer. Utöver det etablerades ett samarbete med Jula-varuhuset i Eskilstuna, så de anställda i Västerås har antingen arbetat i pop up-butiken eller i Eskilstuna.

– Det har funkat jättebra, vi har blivit väl mottagna i Eskilstuna och de har uppskattat vår hjälp. Även här har ledningen på Jula ställt upp på ett fantastiskt bra sätt genom att stötta oss och hjälpa med hur vi tar oss till och från Eskilstuna. Alla anställda har haft sysselsättning, även de som var säsongsanställda, säger Isac Ågren.

Både Jula och Willys kommer inom en snar framtid att flytta in i tillfälliga lokaler, men målet är att bygga upp de båda butikerna på samma plats igen.

– Siktet är inställt på att öppna upp i ordinarie lokal igen, förhoppningsvis så snart som möjligt, beroende på hur det går med uppbyggnadsprocessen av den nya lokalen, säger Isac Ågren.

– Alla inom vår organisation jobbar för att bygga upp butiken på samma plats igen så snart som möjligt. Den här tillfälliga butiken bygger vi nu om och gör de anpassningar som krävs för att det ska bli en Willys och fungera bra som livsmedelsbutik under en period. Det blir en något mindre butik till ytan men jag är säker på att kunderna kommer att finna det sortiment de önskar i butiken. Även E-handel kommer finnas i den tillfälliga butiken, säger Tony Juhlin.

Julas tillfälliga butik öppnar den 1 oktober, Willys siktar på att öppna innan jul. I veckan stod det klart att Jula även satsar på att öppna ett varuhus på Hälla.

– Vi kan inte säga något säkert datum än, men vi jobbar för att kunna öppna så snart som möjligt och vår ambition är att det ska ske senast innan jul, säger Tony Juhlin.

Hur kändes det att gå ut med att ni öppnar på Erikslund igen?

– Framförallt var det väldigt skönt att kunna berätta nyheten för medarbetarna. Det var ett väldigt skönt, roligt och positivt möte att ha. Efter det har det verkligen varit klackarna i taket i hela vårt gäng och många jag träffar uttrycker en tacksamhet för att vi kommer tillbaka så snart, säger Tony Juhlin och fortsätter:

– Det är ju väldigt speciella tider nu med hög inflation, elpriser som stiger och allmänt tufft för hushållen. Många saknar Willys låga priser och jag är stolt över att då vara en del av en livsmedelskedja som erbjuder bra mat till låga priser som passar alla när det behövs som mest, avslutar han.

Även Isac Ågren ser fram emot återkomsten på Erikslund.

– Det känns fantastiskt att både vi och Willys snart är tillbaka igen.

Läs mer

• Åhléns Outlets varuhuschef: "Det var många frågor som inte gick att besvara"

Powered by Labrador CMS