Beskedet: Uppdaterat tak och grönare kring nya resecentrum

Glöm det stora taket. Nu har arkitektföretaget BIG tagit fram en ny variant. Likt små segel kommer stationstaket att utformas i det nya förslaget. De uppdaterade planerna presenterades på en presskonferens på fredagen.

Detaljplanen för det nya resecentrumet har varit ute på samråd sedan 2018 och till hösten 2021 är förhoppningen att detaljplanen ska ut på granskning, för att sedan beslutas i fullmäktige, och sedan som det formellt heter kan vinna laga kraft under nästa år.

Det är mycket nytt i det förslag som nu ska ut på granskning. Efter samrådet har planarkitekterna på Västerås stad gjort en hel del korrigeringar tillsammans med arkitekterna på Bjarke Ingels Group, BIG.

Röster har höjts om att det stora tak som skulle pryda byggnaden, "guldtaket" skulle bli allt för dyrt. Nu har en ny lösning lämnat skissbordet tillsammans med en mycket grönare utformning och slutligen en lösning så att stationsområdet kan byggas ut i flera delar.

Åsa Rudhage är planarkitekt på Västerås stad och har haft ansvaret för den detaljplan som ligger till grund för Västerås nya resecentrum.

– Vi kan inte bygga allt i en helhetslösning som vi trodde för några år sedan och när vi hade planen på samråd. Vi måste ha en första etapp och sedan en andra etapp när behovet finns och spåren är ombyggda och i Trafikverkets planer ligger det framåt år 2040. Fördelen är att vi kan växa när behov finns, säger Åsa Rudhage.

Att det bara blir den första delen som förverkligas nu gör att det blir en lägre investeringskostnad. Det hängande taket skulle också ha följt med längs med södra Ringvägen och över busshållplatserna, men genom att det bara blir en första del har man fått tänka om.

Det ursprungliga förslaget gick på 2,1 miljarder kronor för etapp 1, 2, bussterminal och ett tillfälligt resecentrum. Prislappen blir nu 1 miljard kronor för etapp 1, bussterminal och det tillfälliga resecentrumet.

– Det är en annan konstruktion som gör att det blir enklare att genomföra och minska kostnader. Vi har hållit kvar den höga ambitionen kring gestaltningen. Vi har tagit fasta på många synpunkter under samrådet, framförallt på gång- och cykelvägar, att de lutande terasserna klarar lutningarna som krävs. I början av planprocessen är det inte meningen att allt ska vara färdigt, utan att vi ska utreda närmare vad som behövs.

– Fortfarande känner man igen mycket med taket och den transparenta byggnaden och passagen över spåren. Detaljplanen kommer innefatta båda etapperna, men att visa mest kring den första etappen som kommer stå för sig själv under en längre tid, säger Åsa Rudhage.

– Möjligheten att ha solceller på taket finns kvar, man kan optimera takvinkel till det och dessutom få till naturlig ventilation genom att släppa ut luft och få ner energikostnader.

Väderskydden visas mer i detta förslag, utformningen är in helt klar, men i förslaget visas de mer, tillsammans med mer funktion kring busstorget, exempelvis byggnader som möjliggör pauser för busschaufförer.

Bjarke Ingels Group, BIG, är den danska arkitektfirman som vann utformningstävlingen och står bakom själva utformningen av Västerås nya resecentrum.

– Västerås nya Resecentrum samlar hela stadens infrastrukturella knutpunkt på ett landskap, under ett tak. En stad, ett landskap, ett tak. Takets funktion är att skydda, samla och bjuda in. Som ett hängande lakan, från pelare till pelare flyter det ut som ett moln över resenärerna, säger David Zahle arkitekt och partner hos BIG.

TEXTEN UPPDATERAS.

Powered by Labrador CMS