MÅLGÅNG. Stefan Johansson på väg in i mål. Foto: LCR.NU

Succé och motorras i Streetweek

Årets upplaga av Streetweek, den veckolånga tävlingen för gatu-registrerade bilar som fungerar lika bra på drag-strippen som på gatan, gav blandat resultat för de tre Västeråsarna som deltog.

Publicerad

Medan Nick Eklund gjorde personbästa med en femteplats i sin Plymouth Barracuda, Stefan Johansson klarade hela veckan i sin oprövade Lincoln Mark VIII men för Johan Johansson i sin läckra Pontiac LeMans cabriolet gick det sämre med havererad motor på väg till andra deltävlingen.

Tävlingen inleddes lite på hemmaplan för Västeråsförarna. Den första deltävlingen kördes på Kjula Dragway i Eskilstuna på måndagen. Det blev sedan en tuff runda i den varma julisolen med temperaturer över 30 grader större delar av veckan. ”Southern-swing” som den över 150 mil långa transportsträckan kallades för, gick ner till Malmö via Emmaboda och sedan upp till Mantorp via Vårgårda för att sedan gå i mål på Kjula på lördagen. Tävlingen körs utmed halva banan på en åttondels mile, det vill säga 201 meter.

De tre Västeråsförarna kom till första med lite olika förutsättningar. Nick Eklund hade redan hunnit med två Mälardalen Open tävlingar på Kjula i år, Johan Johansson körde en medan Stefan Johansson förberett sig genom att köra sönder två motorer i testbänk utan att ens ha kört bilen ur verkstaden!

Johan Johansson med co-driver Johan Alfredsson-Liljeros var på gott humör då de lämnade Kjula banan efter att kört två 6,6 sekunders repor.

– Första rundan gick bra, men i andra ställde vi om dämparna för att testa men bilen gick konstigt från start med en dålig 60-tid, men ändå blev det en näst intill identisk tid. Det ska bli intressant i Emmaboda där banan lär vara betydligt halare, säger Johan Johansson.
Det visade sig att de hade rätt, banan dag två i Emmaboda var svårare att bemästra, dock en acceptabel tid på 6,76 sekunder. Men mycket mer än så blev det inte. En bra bit in på transportsträckan, bara 1,5 kilometer från dagens sista checkpoint i Osby, så rasade motorn utan möjlighet att laga så team 148 fick dra sig ur tävlingen.

Stefan Johansson som fått ihop sin smått majestätiska Lincoln trots motorproblem inledde tävlingen med sin son som co-driver med växellådsproblem.

– Det är problem med den transbraken vilket gör att vi inte får upp varvtalet för att kunna bygga upp laddtrycket i turbon. Det är till och med svårt att få till en ordentlig burnout, kommenterade Stefan Johansson.

Detta efter de två motorhaverierna som gjort att de beslöt sig för att köra Streetweek med lite ”fegare tuning” som Stefan uttryckte det. ”Detta är ett nytt koncept, specialbeställd men den är tydligen fel byggd”. Effekt finns det i motorn, första rundan på 7.30 sekunder visade sig dock bli veckans snabbaste tid då det gick marginellt saktare under veckan, först med converter-problemen, men efter Malmö så la primär-bränslepumpen av.

Stefan och team #32 slutade på en 10:e plats med tiden 7.48s i klassen Street Outlaw, samma klass som båda andra Västeråsteamen.

Nick Eklund kom till starten med betydligt mer insikt i hur bilen skulle gå samt vetskap om dess pålitlighet då han både kört tävlingar, kört motorn i bromsbänk men även kört bilen i vardagen ”En gatbil ska man använda”. Nick ställde upp med farsan Ulf som co-driver.

Nick och Ulf körde på under veckan ovetande om att en konkurrent höll ett mycket nära öga på tiderna Nick körde då de låg nära i sammanställningen. Denna konkurrens ledde till att de valde att köra match-race, där man tävlar om vem som hinner först i mål. Alla Streetweek rundorna körs med individuell tidtagning utan tävlan mot föraren på den andra banan.

– Jonas i Novan körde 6.12s mot min 6.10s, men med en snabbare reaktionstid vilket gjorde att han var först över mållinjen. Jag är nöjd med veckan som den är, kul att köra personbästa med 6.06s och tävlingen är en bonus, säger Nick Eklund.

Nick och team #131 slutade på en femte plats i klassen Street Outlaw med snittiden 6.20s samt ett extra pris som snabbaste Mopar bilen. Nu är det fortsatt tävlande på Kjula Dragway samt bruksåkande som gäller.

Powered by Labrador CMS