Kalle Lyrén jublar efter helgens seger på Tierp Arena och ett NM-silver totalt – bara ett år efter sin vådliga krasch. ”Jag är ganska tjurskallig och har jag bestämt mig för något så ger jag inte upp i första taget”, säger 30-åringen. Foto: Remco Scheelings

Film: Se när Suras dragracingstjärna blir snabbast i Norden

Kalle Lyrén är tillbaka med besked bara ett år efter sin våldsamma krasch. När den fjärde deltävlingen i det nordiska mästerskapet i Pro Stock Motorcycle avgjordes på Tierp Arena slog Surahammarföraren till med nordiskt rekord. Tiden 6.95 är även inofficiellt Europarekord. – Det häftiga är att rundan var långt ifrån perfekt, säger 30-årige Kalle Lyrén till Västerås Tidning.

Publicerad

För drygt ett år sedan kraschade Kalle Lyrén i hög hastighet på tävlingsbanan. Nu, bara ett år senare, är Lyrén tillbaka bättre än någonsin. I helgens tävling på Tierps Arena slog Surahammarskillen till med ett nytt nordiskt rekord.

– Det är den snabbaste tiden någon utanför USA har kört i just denna klass och något som jag strävat länge efter att slå, så det är helt fantastiskt. Tyvärr räknas det inte som ett officiellt Europarekord eftersom det inte var en officiell EM-tävling i min klass, men det blev i varje fall ett officiellt nordiskt rekord, säger Kalle Lyrén och fortsätter.

– Banan i Tierp var så fruktansvärt bra med ett fäste som vi aldrig varit med om. Vi var tvungna att göra inställningar vi aldrig provat tidigare. Det var en liten chansning, men vi fick cykeln att göra som vi ville. Det häftiga är att rundan var långt ifrån perfekt vilket betyder att det finns potential att köra ännu fortare vid liknande förhållanden.

Med tanke på fjolårets krasch är det imponerande att du är tillbaka och åker på rekordtider. Hur förklarar du det?

– Jag är ganska tjurskallig och har jag bestämt mig för något så ger jag inte upp i första taget. Jag ville absolut inte avsluta min karriär med en krasch utan jag skulle komma tillbaka och sen göra allt för att ta rekordet. Jag har alltid vetat att det är möjligt men trodde nog inte det skulle ske i år eftersom jag inte kunnat köra en full säsong i mästerskapet.

– Det var ju en ganska rejäl smäll, men jag klarade mig egentligen fruktansvärt bra trots att jag hoppade av i 308 km/h. Jag har alltid vetat att saker kan ske och det är ju inte direkt schack vi håller på med.

Hur svårt har det varit att ta sig tillbaka till den nivå som du nu är på?

– Det har egentligen inte varit så svårt att komma tillbaka på samma nivå. Jag kände nog aldrig att jag tappade speciellt mycket av kraschen, utan tvärtom så lärde jag mig väldigt mycket och känner mig mycket starkare idag. Självklart ligger det en hel del arbete bakom det och mycket mental inställning.

I finalen slog du till med ytterligare en supertid, berätta lite om finalen?

– I finalen på Tierp fick jag möta mästerskapsledaren i nordiska som är en riktigt duktig kille. Jag hade kört lite fortare hela helgen så jag hade väl ett litet övertag, men i racing kan allt hända och framförallt när det är tävling. Båda var väldigt taggade och det blev en riktigt frän final. Jag lyckades vinna och även köra 6.97 vilket är det näst bästa någonsin jag kört i Europa. Det bästa är 6.95 som jag gjorde i kvalet och som tog rekordet.

Var slutade du i totalen i nordiska mästerskapet?

– Tyvärr så kunde jag inte delta i hela mästerskapet i år på grund av alldeles för mycket jobb samt fullt upp med två små barn där hemma. Men trots att jag missade de två första tävlingarna lyckades jag att ta ett NM-silver. Detta efter att jag vann de två sista i mästerskapet samt att jag satte rekordet.

Hur ser framtidsplanerna ut?

– Med tanke på att jag är egenföretagare samt småbarnsförälder så kommer jag att fortsätta att satsa på att köra det nordiska mästerskapet. Det passar oss perfekt och man har samtidigt lite tid över till familjen under sommaren, samtidigt som de kan följa med på tävlingarna. Om vi känner att vi har tid kanske det blir någon EM-deltävling, men det skulle mest vara för skojs skull. Faktum är att det är hårdare motstånd och bättre kvalitet på det nordiska mästerskapet mot EM, avslutar Kalle Lyrén.

Kalle Lyrén på sin Pro Stock Motorcycle. Foto: Remco Scheelings

Teknisk fakta Pro Stock Motorcycle

Bensindriven 1850cc mc motor.
Blyfri bensin och förgasare
0-100km/h på 1,1 sekund
0-200km/h på 2,8sekunder
0-310km/h på 6,9 sekunder
(En Ferrari enzo gör 0-300 på ca 27 sekunder)
Vikthandikapp inklusive förare beroende på motorstorleken.

Reaktionstider som en förare behöver klara för att vara i toppen är ca 10-50 tusendelar. Alltså 0,010-0,050 sekunder. Men är man för snabb så blir det tjuvstart och man blir diskvalificerad.

Dragracing körs över sträckan 1/4mile som är 402,33m.

Powered by Labrador CMS