Överst på EM-pallen. Janne Ericsson från Västerås vände på steken och passerade värste konkurrenten Micke Gullqvist i EM-tabellen i och med en seger i sista deltävlingen i England. Här ses Janne efter segern, med tvåan i tävlingen Jean Dulamond vid sin sida. Foto: Marja Ericsson

Europaeliten hade inte en Janne mot västeråsaren

Västerås har fått en Europamästare i dragracing. Janne Ericsson och Team Sundholm Welding avslutade med glans – seger i EM-finalen i England. – Jag är stolt över teamet, sa en mycket nöjd Janne Ericsson efter EM-triumfen.

Publicerad

Det var en sammanbiten Janne Ericsson som åkte till klassiska Santa Pod i England med sitt team för att köra sista omgången i FIA Europamästerskapen i Pro Modified dragracing. Det sved fortfarande efter haveriet på Tierp Arena i augusti där man givit bort totala EM-ledningen till flerfaldiga mästaren Micke Gullqvist sedan Janne Ericsson brutit i ett tidigt stadie på grund av en drivrem till oljepumpen som brast vid burnouten i andra omgången.

Gullqvist hade därmed ett försprång på fyra poäng inför EM-avslutningen, liten men dock mycket viktig i och med poängsystemet.

I dragracing delas nämligen poäng ut till de tre som kvalar bäst i varje kvalomgång, vilket gjorde att varje kvalrunda blev viktig och därför väldigt spännande. När all kvalificering var körd innebar det att den förare som ledde sammandraget, om så med en poäng, hade en stor fördel. Det delas därefter ut poäng i varje elimineringsomgång, men om båda toppförarna blir eliminerade i samma omgång, får de lika många poäng, därav vikten av att ha en ledning inför sista dagens elimineringar.

I första kvalomgången på fredagen på Santa Pod möttes Ericsson och Gullqvist då kvalordningen för första omgången kördes efter poängställningen i mästerskapet. Trean i EM-tabellen, Jimmy Ålund, hade redan visat var skåpet skulle stå med en 5.8682s-kvaltid. Janne fick en bra start, men sedan först däckskak och därefter ett rejält kast åt höger innan han kommit halvvägs och var tvungen att slå av. Gullqvist hamnade på en tredje plats med sin 6.0831s och la därmed till en poäng i sammandraget och en fempoängsledning då Janne hamnade nere på en 14:e plats.

Efterföljande kvalrundor kör förarna i motsatt ordning till hur föregående kval slutade, vilket innebar att Janne nu gick ut som tredje par och kvalade tidigt. Om detta hade någon inverkan är tvivelaktigt, Janne återställde dock ordningen i kvaltabellen med en sjungande 5.8237s i 392km/h. Gullqvist fick inte till någonting och sjönk till en sjunde plats i kvaltabellen.

”Stolt över teamet”. Janne Ericsson från Västerås hyllar jobbet som Team Sundholm Welding gjort under säsongen. Foto: Foto: LCR.nu/Arkiv

När lördagens första kvalomgång närmade sig var vädret optimalt och snabba tider hängde i luften. Mycket riktigt, Jimmy Ålund, trea i EM-tabellen, körde hem den första 3.7 sekunders-repan för en kompressormatad Pro Modified-bil i Europa med 3.7806s. Gullqvist hade fortsatta problem och föll till en 10:e plats, vilket Janne drog fördel av när han blev den andra ProMod-bilen att göra under 3.8 sekunder med sin 3.7891s och en andraplats som gav två poäng och ett reducerat underläge mot Gullqvist.

I den sista kvalrundan fortsatte Janne att visa klass genom att avsluta på topp, dock ingen förbättring av tid eller kvalplacering. Poängen för detta och att han totalt slutade som tvåa i kvalet gjorde att västeråsaren nu gått upp i ledning i den totala sammanställningen, vilket skulle innebära EM-guld om både Gullqvist och Janne skulle förlora i samma omgång.

Dock var inget avgjort i och med den högre poängutdelningen i elimineringen.

Micke Gullqvist förlorade en hård fight med däckskak och sladdande vänster och höger mot ryssen Dmitry Samorukov, vilket öppnade upp för ett spännande race för Janne då han ställdes mot engelsmannen Nick Davies. En jämn fight där Davies reagerade fem hundradelar snabbare, men Janne drog sedan ifrån i andra halvan och vann med 0.1149s.

I kvartsfinalen var det Gullqvists överman Dmitry Samorukov som stod som Jannes motståndare. Vinst här och Team Sundholm Welding skulle ta hem EM-titeln till Västerås och Västmanland. Ett mycket jämnt race. Ericsson reagerade snabbare men Dmitry körde snabbast till 60-fotlinjen, båda bilarna fick däckskak, låg jämsides halvvägs, men Janne vann med en fin 5.8049s och 401.5km/h! Dock var Dmitry Samorukov inte långt efter med sina 5.8465s och 396.7km/h, vilket var det snabbaste Pro Modified-racet i Europa någonsin!

EM-titeln avgjord, näst snabbaste tiden för en kompressormatad ProMod bil och nu återstod bara äran av att vinna den sista deltävlingen.

I semifinalerna ställdes EM-trean Jimmy Ålund mot fransmannen Jean Dulamon och Janne mot holländaren David Vegter, totalfyra i EM-tabellen. Ålund rödlyktade (tjuvstart), fransmannen skulle nu köra final mot den nyblivne Europamästaren Janne Ericsson efter att Vegter även han rödlyktat.

I finalen avgjordes tävlingen redan i start då Dulamon gjorde en rejäl tjuvstart med hela 0.32 sekunder. Janne körde bra första halvan, men då fransmannen som låg före körde på en tidtagnings-reflektor som står utmed banans mittlinje slog han av efter att reflektorn studsat på Jannes Camaro. Kör man på en reflektor, korsar mittlinjen eller nuddar muren är man diskvalificerad.

Västeråsaren Janne Ericsson och Team Sundholm Welding, 2019 års Europamästare i Pro Modified dragracing, slutade med flaggan i topp efter att ha vunnit hälften av seriens tävlingar, satt Europas näst snabbaste tid för en kompressormatad ProMod bil och vunnit det snabbaste sida-vid-sida ProMod racet.

I banslutet efter finalen sa en mycket nöjd Janne Ericsson att han var stolt över teamet då de gjort allt jobb själva med inställningar med bilen, som byggdes av finska ex-ProMod-föraren och vännen Tami Brander.

Nu återstår den långa resan med förberedelserna inför 2020 års försvarande av titeln. Att vinna är en sak, att försvara är en helt annan.

Janne Ericsson och teamet hoppas expandera med flera samarbetspartners som vill vara med och försvara titeln nästa säsong.

EM-vinnaren. Foto: Lena Perés/Speedgroup
Powered by Labrador CMS