Emil Skärås och Hans Holmlund längst fram i GT4-racet på Gelleråsen i deras Toyota GR Supra. Efter seger utökade duon sin ledning i mästerskapet Foto: Jerker Johansson

Emil Skärås utökade mästerskapsledningen

Det fortsätter att gå bra för Västerås banracingförare Emil Skärås i hans nya satsning med Toyota och mästerskapet GT4 Scandinavia. Tillsammans med Hans Holmlund vann han ett av helgens race i pro/am-klassen på Gelleråsen och kom tvåa i det andra och drygade därmed ut mästerskapsledningen. – Nu är det totalseger som gäller, säger den 23-årige västeråsaren.

Publicerad

Det här åstadkommer vi tillsammans, hela teamet

Efter drömöppningen på GT4 Scandinavia-mästerskapet i debuten på Drivecenter Arena i Fällfors i juni fortsatte Toyota Gazoo Racing Swedens team Emil Skärås/Hans Holmlund att övertyga i pro/am-klassen vid helgens andra deltävling på Gelleråsen Arena i Karlskoga, rapporterar teamet via ett pressmeddelande.

Duon satte an duon direkt då Skärås vann kvalet för pro-förarna och Holmlund det för am.

– Den bästa kvalbilen vi haft i år. Men det finns mer att hämta, det är jag säker på, sa Skårås, som från pole position tog kommandot från start i lördagens race.

Vid förarbytet lämnade den unge västeråsaren över teamets Toyota GR Supra i klar ledning. Holmlund tog vid och kunde enkelt säkra säsongens andra heatseger.

I mål var närmaste konkurrent mer än åtta sekunder efter. Vem som satt i den bilen? Jo, sexfaldige speedwayvärldsmästaren Tony Rickardsson, som hade ersatt Poker Wallenberg till helgens race i teamet Poker Racing for Charity.

Rickardsson gick över till banracing efter att ha avslutat sin karriär som speedwayförare och har bland annat tävlat i Porsche Carrera Cup.

Högst upp på pallen – segerduon Holmlund/Skärås. Foto: Jerker Johansson

Toyotas triumf gav eko mer än på Gelleråsen Arena och i svensk racing. Den nådde hela vägen till Toyotas huvudkontor då segern var den 50:e sedan Toyota började tävla med Supra-modellen.

Tobias Johansson, chef i Brovallen Design som driver bilen åt Toyota Gazoo Racing Sweden, var också mycket nöjd med bilens prestanda i Karlskoga.

– Vi kom hit med en bra grundinställning på bilen, men har jobbat mycket med små detaljer för att bland annat anpassa oss till förändringarna i banans karaktär, säger Johansson.

Söndagens race, även det över 50 minuter, började också på bästa sätt för Toyota Gazoo Racing Sweden. Men på grund av lördagens seger tvingades teamet, enligt reglerna, förlänga sitt depåstopp med tio sekunder i samband med förarbytet. Därför hade Emil Skärås drygt åtta sekunder att jaga ikapp när han tog över bakom ratten.

– Då far det bara att hamra på, säger Skärås, som verkligen gjorde allt för att nå ytterligare en seger.

Han tog in sekund för sekund och med några varv kvar hade han tagit in nästan hela försprånget.

– Men det blev lite svårt när jag väl kom ikapp, att plocka det där sista för att sätta in en attack. Kanske kunde jag varit lite aggressivare, men jag kände att vi låg för bra till för att ta några onödiga risker.

Skärås tog målflagg som tvåa i det tio bilar starka startfältet. Det räckte med marginal för att teamet skulle segla upp i ensam ledning i mästerskapstabellen.

– Det här åstadkommer vi tillsammans, hela teamet. Det är kul när saker och ting lirar, när man med gemensamma krafter omvandlar känsla till handling. Det är grymt, säger Holmlund som efter framgångarna hittills är beredd att revidera teamets målsättning i mästerskapet.

Tidigare har Holmlund och Skärås pratat pallplats. Nu, med två deltävlingar kvar i kalendern, siktar de högre än så.

– Vi är starka och stabila, har kommit långt i utvecklingen av bilen och har bytt målbild. Nu är det seger som gäller.

Resultat GT4 Scandinavia

GT4 Scandinavia, Gelleråsen Arena, Karlskoga, 20-22 augusti

PRO/AM-klassen, race 1.

1) Toyota Gazoo Racing Sweden (Hans Holmlund/Emil Skärås), Toyota GR Supra GT4, 44 varv

2) Poker Racing for Charity/J-tech (Magnus Gustavsen/Tony Rickardsson), Audi R8 LMS GT4, + 8,023 sek

3) Race Team Gelleråsen – by AFR (Marcus Annervi/Gustav Bergström), Porsche 718 Cayman GT4, + 21,281

Race 2:

1) Alfab Racing (Erik Behrens/Daniel Roos), McLaren 570s, 44 varv

2) Toyota Gazoo Racing Sweden (Holmlund/Skärås) + 0,838 sek

3) Poker Racing for Charity/J-tech (Magnus Gustavsen/Tony Rickardsson), Audi R8 LMS GT4, + 4,001

Preliminär ställningen i pro/am-mästerskapet.

1) Toyota Gazoo Racing Sweden, 83 poäng

2) Alfab Racing, 67

3) Poker Racing for Charity/J-tech, 55

Åtrstående racehelger: 

► 4–5 september: Scandinavian Raceway, Anderstorp

► 1–2 oktober: Mantorp Park, Mantorp

Powered by Labrador CMS