Maria Karlsson visar upp korten som kommer att finnas tillgängliga i länet. Foto: Pressfoto

Polisens nya satsning mot bedrägerier

Testar en ny strategi med att dela ut kort med information om hur man som privatperson skyddar sig mot bedrägerier.

Publicerad

Runt om i landet blir människor dagligen utsatta för bedrägeri och för att motarbeta det har polisregion Mitt bekostat informationsmaterial i form av kort med information om hur man skyddar sig mot bedrägerier.

– Korten är tänkt att finnas tillgängliga där allmänheten finns, för att man enkelt ska kunna ta med sig ett kort och ständigt kunna påminna sig om hur man ska agera om man blir oväntat kontaktad, säger Maria Karlsson, brottsförebyggare på polisen region Mitt.

Korten har delats ut till kommunpoliserna och aktörer inom länets olika kommuner, som är med i det brottsförebyggande arbetet mot bedrägerier. Förhoppningen är att korten kommer finnas på olika offentliga platser runt om i Länet. De finns även tillgängliga på polisstationerna runt om i Länet.

– Som brottsförebyggare inom bedrägeribrott får jag ofta förfrågningar om att komma och föreläsa om bedrägerier. Det är jättekul och givande och jag tror att det är just information om bedrägerier som saknas för att man ska förstå varför man inte ska logga in på sitt Bank-ID eller med sin bankdosa när någon annan uppmanar en till det. Med ökad kunskap om bedrägerier i kombination med att bankerna förhoppningsvis skapar bättre säkerhetslösningar, kan vi förhoppningsvis minska antalet drabbade av bedrägerier, säger Maria Karlsson.

Hon menar att den snabba teknologiska utvecklingen gör det lättare för bedragare att utnyttja det faktum att det finns personer som inte hänger med lika snabbt i digitaliseringen.

– I och med att vi har blivit mer digitaliserade än förut och den utvecklingen går fort, känns det viktigt att se till att det finns tillgänglig information till dem som inte hänger med lika snabbt i den digitaliserade värd. Att ha tid att komma och prata och ge information till våra äldre medborgare är mycket viktigt i det brottsförebyggande arbetet mot bedrägerier. Hur ska de annars få den informationen? Genom en liten faktaruta på bankens hemsida? Uppenbarligen räcker det inte till och det är därför den är brottsförebyggande satsningen görs från polisen.

Hur ska man då göra för att undvika bedrägeri?

Följer man de tre punkterna som står på kortet, ja då har man kommit lång. Lägg på luren! – Om du är misstänksam – lägg på. Logga inte in! – Använd inte Bank-ID eller bankdosa på uppmaning av någon annan. Lämna inte ut siffror! – Till exempel koder från bankdosa, Bank-ID eller kod till betalkort.

Maria Karlsson tror att en stor del i det förebyggande arbetet mot bedrägerier är en öppen kommunikation.

– Ett viktigt sätt att arbeta brottsförebyggande mot bedrägerier är att vi alla pratar om det. Ung som gammal, liten som stor. Om alla börjar prata om bedrägerier, om vad bedragarna säger och hur de agerar vid kontakt så kommer flera lära sig det och flera kan säga nej till bedragarna. Prata även om att seriösa företag eller myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in på ditt Bank-ID eller med din bankdosa. De vill heller inte ha några koder eller siffror från dig.

Powered by Labrador CMS