Mot racingtoppen. Det är inte alltför ofta Emil Skärås kan strosa runt hemma i Västerås. Om det inte är jobb på Skärås Svets & Mekaniska så befinner han sig på racingbanor runt om i världen. I år blir det extra hektiskt med tävlingar både i Europa och Asien. ”Och så vill jag försöka försvara mitt SM-guld också”, säger Emil Skärås. Foto: Jonas Bergkvist

Västeråskillen som siktar mot de stora racerbanorna

Vägen mot racingtoppen är utstakad. I år lägger västeråsaren Emil Skärås i nästa växel i sin motorkarriär – och tar steget över till Formel 4 i Asien. – Drömmen är att jag ska kunna livnära mig på racingen, säger 20-åringen.

Publicerad

Med bland annat en sjätteplats på VM och ett SM-guld i ryggen från 2018 är SMK Västerås landslagsman och motortalang Emil Skärås nu redo för sitt mest hektiska år i karriären hittills.

Det blir dubbla uppdrag i två världsdelar – i två motorgrenar.

Han är redan framgångsrik fabriksförare för italienska teamet Energy Corse i den växlade kartingklassen KZ.

I år tar han dessutom steget över till racingvärlden när han hoppar ner i en formelbil i Asien för att delta i serien F4 SEA.

Kartingen var egentligen inte tänkt att finnas på tävlingskalendern alls i år.

Men …

– Det italienska proffsteam jag körde för förra året vill att jag fortsätter så det blir en hel del karting också, berättar Emil Skärås när vi träffas i Västerås.

Men det blir inte vilka tävlingar som helst. Två EM-tävlingar och det allra största, VM. Där blev han fin sexa förra året.

– Målet är att försöka vinna VM i år, man måste ju sikta högt, säger Skärås med ett leende.

Men den största utmaningen i år blir som sagt att börja behärska en formelbil. Nu har han hunnit med två tredagars-pass i den nya F4-bilen med tester i Malaysia.

Hur har det gått?

– Jag tycker att det har känts bra och att jag hängt med de mer erfarna förarna på ett bra sätt. Jag hade en hyfsat bra bild av hur man ska köra en formelbil. Jag har provat den man kör i serien i Sverige. Det här känns som helt rätt väg att ta, en bra ingång och med mycket körning där man lär sig något nytt hela tiden.

Största skillnaden mot karting?

– Det känns som att man har gott om tid att tänka här, med alla långa raksträckor till skillnad mot gokart-banorna där allt blir betydligt mer intensivt. Topphastigheten är ju något högre, 205 km/h mot ungefär 165 km i KZ-karten, säger Skärås och fortsätter:

– Men den största skillnaden är nog bromsningen skulle jag säga. I gokart bromsar du mycket med växellådan, här måste du trycka väldigt hårt på bromsen och verkligen ta i med hela kroppen.

En annan sak att lära sig både behärska och framför allt lita på är downforcen (den kraft som bilens vingar skapar och som gör att bilen trycks ner mot banan som gör det möjligt att behålla en hög hastighet genom kurvorna) i formelbilen.

– Ja, det gäller verkligen att lita på den och våga ta kurvorna i full hastighet.

Ytterligare en ny parameter att ta hänsyn till under racingsäsongen i Asien – serien sträcker sig över bland annat Malaysia, Thailand och Indien – blir värmen.

– Den blir nog tuffast. Det är extremt hög luftfuktighet, efter en timme i bilen är du ganska slut.

Helgen 5–7 april är det premiär för F4 SEA-serien. Därefter väntar tio racinghelger runt om i Asien och totalt 40 race.

– Det är det som är så bra med den här serien, att det blir mycket race. Det är ju körerfarenhet jag behöver.

Många av dagens stora svenska motorstjärnor – Felix Rosenqvist, Linus Lundqvist och Joel Eriksson för att nämna några – som gått just den här vägen via formelbil till andra klasser.

– Det känns tryggt att veta att det är fler som har gjort samma resa och lyckats. Jag pratar mycket med Linus (brittisk Formel 3-mästare fjol, reds. anm.) som jag känner bra, säger Emil Skärås.

Även hans drömmar är stora framöver.

En treårsplan är satt nu där målsättningen för 2021 är att vara en av deltagarna på startlinjen i Porsche Carrera Cup i Tyskland.

Då handlar det om standardbilar (touring car).

– Mitt långsiktiga mål är att kunna livnära mig på racingen. Det är väldigt tufft såklart, då det gäller att ha närmat sig något fabriksteam. Men det känns kul och väldigt inspirerande att vara igång med satsningen på allvar nu, avslutar Emil Skärås.

Dubbelt upp för motortalangen i år. EM och VM i värstingklassen KZ i karting – och nya utmaningar i en formel 4-bil i serien i Asisen. Emil Skärås har en fullspäckad tävlingskalender säsongen 2019. Foto: Energy Corse/Privat

Det här är Emil Skärås – började med karting som åttaåring

Född: 30 maj 1998

Bor: Talltorp, Västerås

Klubb: SMK Västerås Karting

Landslagsmedlem: Sedan 2016

Kartingklass: KZ2 (internationell 6-växlad kart)

Team: Energy Corse

Racingklass: Formel 4

Började med karting: Som 8-åring

Har tidigare kört: Micro, lite Rotax, KF3 och KF2 för Ward Racing

Bästa merit: 6:a i VM 2018 samt SM-guld i KZ2

Mål för 2019: Vinna EM och VM i KZ2 samt nå topp 5 i Formula 4 South East Asia Championship.

Övrigt: Tilldelades på Bilsportgalan i vintras ett stipendium på 30 000 kronor ur Ronnie Petersons Minnesfond, utdelat av dottern Nina Kennedy.

Powered by Labrador CMS