Lars Eriksson (bilden) och Håkan Sjöberg deltog i Mälardalsrallyt med de äldsta motorcyklarna. Båda från 1928, AJS respektive Husqvarna. Foto: MCHK

Strömsholms kanal var temat för årets Mälardalsrally

I lördags anordnade Motorcykelhistoriska klubben Mälardalen, MCHK, Mälardalsrallyt – en tipsrunda för mopeder och motorcyklar med 61 deltagare.

Publicerad

Årets tema var Strömsholms kanal, ekipagen startade vid Mc-museet Gyllene Hjulet, Surahammar, och körde till Surahammars Herrgård där alla deltagare blev fotograferade med den vackra herrgården som bakgrund.

Herrgården som uppfördes mellan åren 1856 och 1858 av Adolf Zethelius, brukspatron på Surahammars bruk och ritad av arkitekt var Per Johan Ekman.

– Byggnaden murades upp med tegel från Strömsholms bruk, takplåten tillverkades av Surahammars bruk. Parken skapades med engelska influenser, berättar MCHK Mälardalens Tord Ahlqvist.

61 deltagare – 18 mopeder, 2 passagerare och 41 motorcyklar – kom till start i årets Mälardalsrally. Nästan alla tog sig runt banan som gick på östra sidan av Strömsholms kanal mot Ålsätra kraftstation vidare mot Mölntorp, Säby kyrka och Slottsboden i Strömsholm, vidare på västra sidan mot Westerqvarns kraftstation, Trångfors smedja, Valsverket i Ramnäs och dubbelslussen i Surahammar och åter till Gyllene Hjulet.

Vid de sju kontrollerna fanns en bokstav som deltagarna noterade på sina tipslappar och som till slut bildade namnet på en svensk stad.

I mopedklassen segrade Magnus Brüdigam från Ransta. Motorcykelklassen fick delad seger mellan Oskar Johansson, Västerås, och Håkan Runfeldt, Enköping. Bästa passagerare var Karin Martinsson, Kolsva.

– En lyckad dag med många nöjda deltagare som fick färdas i vacker miljö, summerar Tord Ahlqvist.

Ranstas Magnus Brüdigam segrade i mopedklassen. Foto: MCHK
Powered by Labrador CMS